מסע בסינמה


פירנצה, פברואר 2024
חנויות ספרים ובתי קולנוע נעלמים אט אט מהמרחב העירוני. זה קורה בעשורים האחרונים בעקבות טרנד הקולנוע הביתי, נטפליקס, והמהפכה הדיגיטלית.
התופעה מוכרת לנו מתל אביב, שאיבדה את בתי הקולנוע השכונתיים ההיסטוריים שלה אשר נהרסו בהינף יד כדי לפנות מקום למגדלי מגורים כמו קולנוע תל אביב, הוד, פאר וגת. גם קולנוע מוגרבי ההיסטורי ולצידו קולנוע סטודיו נהרסו לפני שנים ובמקומם נפרס משטח אספלט המשמש כחניון. חנויות ספרים יחודיות כמו ספריית אלשיך בפינת פרישמן דיזנגוף פינתה את מקומה ההיסטורי, במקום ספרים הופיע דוכן פאלפל סביח. חנות הספרים הקטנה והאיכותית במתחם בזל נעלמה גם היא עם מות בעליה, חיים, שידע לשדך לכל לקוחה את הספר שמתאים לה.
לפני חודשיים בביקורינו בפאלאצו סטרוצי (כתבנו על זה כאן) עצרנו בפתח בית הקולנוע ההיסטורי סינמה אודאון השוכן בפאלאצו רנסנסי palazzo dello strozzino ב – piazza degli strozzi
וגילינו עולם עתיק שהתחדש ושב למרחב העירוני שהותיר לנו צביטה קטנה בלב, כי מסתבר שאפשר גם אחרת.


חזית המבנה ההיסטורי נשמרה ושופצה, כמו גם פנים האולם שעיצובו המרשים בסגנון ארט נובו עבר שיחזור קפדני על ידי סטודיו Benami. כל פרט תוכנן בקפידה: מריצפת המוזאיקה ועד עיטורי העמודים וכיפת הזכוכית בתקרה, דרך מאתיים כורסאות התאטרון המרופדות בגוון בהיר ומואר, ועד הכורסאות המסודרות ביציעים המשקפים על המסך ועל חנות הספרים השוכנת בקומת הכניסה. הפרויקט השאפתני והמרשים הוא שיתוף פעולה בין הוצאת הספרים הפיורנטינית ההיסטורית של משפחת ג’ונטי Giunti שפעילותה העיסקית בתחום הדפוס והוצאת ספרים מגיעה מימי הרנסנס של פירנצה וונציה ועד ימינו אנו. שיתוף הפעולה בין בית ההוצאה לבין משפחת Germani בעלת הסינימה אודאון מאז שנות השלושים של המאה הקודמת הוליד את הפרויקט הנוכחי ג'ונטי/אודאון שמשלב דסיפלינות תרבותיות מגוונות: ספרות, קולנוע, אמנות וגם קולינריה בדמות ביסטרו ובית קפה. כל אלה משתרעים יחד על פני מרחב של 1500 מר במרכז ההיסטורי של העיר.


המבקרים מוזמנים לעלעל בספרים, לשבת ולעבוד בכורסאות הנוחות ליד שולחנות ביציע, ולצפות בסרטים המוקרנים ברצף על המסך כשהאולם מואר או בפרזנטציות חיות של ספרים המתקיימות על בימת התאטרון. בערב האולם מתפקד כבית קולנוע המציג סרטים עכשוויים. במהרה בית הקולנוע הותיק תפס מקום מרכזי בסצנת התרבות העירונית, ונתן לפירנצה מקום חדש לגלות בו את העיר ותושביה.
למקום יש מנהל אמנותי ותוכנית אמנותית המתפרסמת באתר http://www.giuntiodeon.com

3 תגובות ל-“מסע בסינמה

    • תודה אניטה 🌸נקווה שהסיפורים שלנו כאן יספקו השראה למקבלי ההחלטות שערכי שימור מקומות היסטוריים לא פחות חשובים מבנייה חדשה .

      אהבתי

  1. אילנה אהובה. פוסט מרתק ומעניין. ממש עושה חשק לבקר

    תודה גם על הקישור

    וגם, מה שלומך ושלום כל המשפחה ואיך החורפ באומבריה?

    חיבוק מבעז וממני

    אהבתי

כתיבת תגובה