מסעות בפריס

מוזיאון רודן יולי 2017

מסעותינו הביאו אותנו השבוע לפריס. גשם שוטף ומרענן את העיר אחרי החום הכבד ומיד חוזרת ומופיעה שמש נעימה מנצנצת בשמים התכולים.

העיר מתכוננת  לחגיגות  יום הבסטיליה. מטוסי האקרובטיקה חוצים את התכלת במרומים בעודם מתאמנים מעל שדרות האליזה ומפרים לרגע את השלווה בגני מוזיאון רודן הסמוך. 

המוזאיון וגניו המטופחים המשתרעים על שטח של שלושה הקטר הוא אחד מהאתרים האהובים עלינו בפריס. זה מקום של שלווה והשראה בלב העיר הסואנת.

 תור איטי מקדם את פנינו ומשתרך מול הכניסה לבידוק הבטחוני. זה אולי אחד מהחידושים האחרונים שנוספו לחיי העיר הזו שידעה שלווה במשך שנים.

חידוש אחר הם מבני האוהלים הזמניים שניבנו בגן וסגרו חלק גדול ממנו לציבור המבקרים לרגל אירוע פרטי שמתקיים כאן מחר (אחד מאירועים רבים כמו תצוגות אופנה והשקות מסחריות). בגן יש שלט שמסביר למבקרים שזה המוזאיון הלאומי היחיד המממן את עצמו באופן עצמאי ולכן תלוי בארועים מסוג זה כדי להמשיך להתקיים.

נקודה מעניינת כשלעצמה בתרבות המוזיאונים המודרנית היא הקשר בין אמנות למסחר. איך בפועל מתבטא משמעות הצורך במימיון ומכירת כרטיסים לקהל הרחב בהקשר לבחירת התערוכות והאמנים המציגים? אולי בהקשר הזה ניתן להסביר גם את התערוכה הנוכחית ״קיפר-רודן״. האם נועדה לקשור בין הפופולריות של אמן העל הגרמני האקטואלי למוזיאון הותיק?

בשנת 2013 הזמין המוזיאון את  אנסלם קיפר לפתח פרויקט בהשראת les cathedrales de france לרגל מאה שנים לפרסום הספר שכתב רודן בערוב ימיו. תוצאות המחקר של קיפר מוצגות כעת בקומת הכניסה למוזיאון. בין היתר ציורי שמן מונמנונטליים המתארים את שבעת המגדלים שבנה האמן בשנת 2004, לכבוד השקת הנגר ביקוקה במילנו (כתבנו כאן על המבנים המונמנטליים בתצוגת הקבע שבנה קיפר בהנגר ביקוקה במילנו). מענין שבביקוקה התייחס קיפר לתרבות היהודית ולהשראה מתורת הקבלה ואילו כאן הוא מתייחס לספרו של רודן העוסק בקתדרלות נוצריות בצרפת.

עוד מתכתב קיפר בעבודתו עם חומר הגבס איתו הרבה רודן לעבוד כמקובל אצל פסלים רבים בתקופתו. קיפר הציב תבניות ליציקת גבס בארונות זכוכית או מתלה ועליו ״בגדים״  שנטבלו בגבס. 

יצאנו אל הגן לתפוס מעט שלווה. שוטטנו בצל עצי ענק כאשר פסלי הברונזה המונמנטלים שיצר רודן מביטים אלינו מנקודות שונות בגן המרהיב ורחב הידיים.

רודן אמן מונמנטלי. הוא הקדיש את עבודותיו, כ6.300 פסלים ועוד אלפי צילומים וסקיצות, לממשלת צרפת וכך זכה שנה לפני מותו ב-1916 למוזיאון משלו סמוך לגני האינווליד, באחוזה הפרטית מוקפת הגנים שנבנתה בתחילת המאה השמונה עשרה. המבנה לא היה ביתו של רודן. בחייו הוא גר מחוץ לפריס  ב -meudon וגם ביתו הפרטי villa des brillantsv המכיל עבודות נוספות פסלים וציורים מתפקד היום כמוזיאון ופתוח למבקרים.  

רודן מככב עתה במספר תערוכות וארועים פריסאיים: התערוכה הנוכחית, תערוכה מונומנטלית בגראן פאלה וגם סרט ביוגרפי (גרוע למדי, למרבה הצער). נראה שהוא זוכה לעדנה מחודשת המדגישה את השפעתו הרבה על הפיסול המודרני במאה העשרים. בשבוע הבא נמשיך לכתוב על רודן, מודרניזם ופיסול בתערוכה מרתקת נוספת בפריס.

ציורים וצילומים:אילנה אפרתי.


תגובה אחת ל-“מסעות בפריס

  1. פינגבק: מסעות בפריס (3) | מסעות בגארדרובה·

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s