מסע לרומא הפשיסטית

רומא, ספטמבר 2016.

אם ניסע בזמן לבירת איטליה בשנת 1930, מראה העיר יזכיר לנו אולי את תל אביב של היום: אתרי בניה בכל פינה, פרויקטים שאפתניים ממלאים את הרחובות, בתים ישנים מפנים את מקומם לטובת מבני ענק ראוותניים. בתוך עשור, רומא של מוסוליני שינתה את פניה, והפכה מעיר עתיקה וצפופה מוקפת שדות נטושים למטרופוליס מודרנית מתוכננת לפי העקרונות של האדריכלות הרציונליסטית, מלאת מונומנטים המקדשים את תהילתו של הדוצ'ה, הדוכס החדש של האיטלקים. ימי הזוהר של רומא הפאשיסטית היו קודם כל תנופת בניה חסרת מעצורים, שכללה לא רק חידוש אורבני בעיר עצמה אלא גם הקמה יש מאין של ערי לווין פשיסטיות כמו לאטינה וסבאודיה. הארכיטקטורה והאמנות הפאשיסטיות נועדו להציג לעולם את הישגיו של השלטון באופן ברור ובלתי אמצעי, ולהראות שהפשיסטים מסוגלים להוביל את איטליה הנחשלת אל העידן המודרני.

5-istituto-luce 2-istituto-luce

1-istituto-luce

הגלריה לאמנות העירונית של רומא מציגה בימים אלה תערוכה נרחבת שסוקרת את אחד ממפעלי האמנות השאפתניים של הפאשיסטים, הקווארדיאנלה לאמנות. בשנת 1930 הקים מוסוליני את התערוכה, יריד אמנות איטלקי שנערך ברומא פעם בארבע שנים (ומכאן שמו) נועד להיות חלון ראווה לעולם שיציג את מיטב היצירות של אמני איטליה בחסות ועידוד השלטון הפאשיסטי. התערוכה העכשווית מתמקדת בשלושת הירידים שנערכו לפני שאיטליה הצטרפה למלחמת העולם השנייה, בשנים 1931, 1934, 1939, ומוצגות בה 120 יצירות שהוצגו בירידי הקוואדריאנלה, לצד צילומים, סרטים ומכתבים המתעדים את היריד ומבניו.

05-ii-quadriennale-1935-giardino-particolare 3-istituto-luce 04-ii-quadriennale-1935-giardinno-dinverno 07-iii-quadriennale-1939-galleria-a 03-ii-quadriennale-1935-la-rotonda

בתערוכה מוצגות יצירות של אמנים מודרניים איטלקיים חשובים, הנודעים שביניהם שיפיונה, מרינו מריני, ארתורו מרטיני והאסכולה הפוטוריסטית. הציורים והפסלים של אמני איטליה נועדו להראות לעולם שהתרבות האיטלקית לא מסתכמת רק בארכיאולוגיה ואמנות קלאסית, אלא יש בה גם תנופה מודרנית וחדשנות. האמנות הייתה כלי בידי השלטון, ואנשי משרד התרבות של מוסוליני התערבו באופן פעיל באוצרות ובעיצוב התערוכה. לא כל האמנים היו פאשיסטים בדעותיהם או תמכו במשטר באופן פעיל. יוצא דופן מפורסם הוא תומזו מארינטי מנהיג הפוטוריסטים הקיצוני והמיליטנטי שהיה מקורב לדוצ'ה. אך שאר האמנים לא נודע בדעותיהם הפוליטיות, וחלק מהמשתתפים אף בחרו, באופן לא פטריוטי בעליל, לגור בפאריז. אך כלל יצירותיהם נוכסו על ידי המשטר, והוצגו בגלריות המודרניות והמעוצבות למשעי שהקימו הפאשיסטים בלב רומא כדי לפאר את שמו של המנהיג הדגול ולחנך את הציבור הרחב.

Arturo Martini, Pastore, 1930

Arturo Martini, Pastore, 1930

31-marini

Marino Marini, Bagnante, 1934

12-carena

Felice Carena, Uomo che dorme, 1938

10-scipione

Scipione (Gino Bonichi), Il Cardinal Decano, 1930

7-mafai

Mario Mafai, Donne che si spogliano (1934)

6-cavalli

Emanuele Cavalli, Bagnante, 1933-1934

1-prampolini

Enrico Prampolini, Marinaio nello spazio (Marinetti poeta del Golfo della Spezia) (1934)

3-donghi

Antonio Donghi, Donna alla toletta, 1930

15-soffici

Ardengo Soffici, Campi e colline, 1925

הקוואדריאנלה לאמנות המשיכה להתקיים במהלך מלחמת העולם השנייה וגם אחרי נפילת המשטר הפאשיסטי. כיום זו תערוכת אמנות גדולה המתקיימת פעם בארבע שנים, ומטרתה המוצהרת היא עדיין לקדם את האמנות האיטלקית, ללא התוכן הלאומני. היכן עובר הגבול בין תמיכה באמנות המקומית והלאומית לבין רתימת האמנות לקידום הלאום? עד כמה המדינה צריכה להתערב בעולם האמנות? צילומי המבנים המפוארים שהקימו הפשיסטים כאכסניות ליצירות האמנות המודרניות של איטליה מעוררים עדיין עניין אסתטי, למרות ההקשרים הפוליטיים וההיסטוריים הטרגיים. חובבי הז'אנר ימצאו יופי במבני השיש הגדולים והגיאומטריים, בחדרים המינימליסטיים שמזכירים חללים מודרניים באדריכלות העכשווית. אך קשה להציל את פרויקט הקוואדריאנלה מההקשרים הפוליטיים שאיפיינו את ראשיתו. הפאשיסטים קיוו בעזרת תנופת הבניה וההשקעה הכלכלית הנכבדת להעניק לאמנות האיטלקית את מלוא הכבוד והיוקרה, אך בסופו של דבר, האמנות ומפעל הקוואדריאנלה נרמסו תחת גלגלי הדיקטטורה הטוטליטרית.

4-istituto-luce

מלך איטליה ויטוריו אמנואלה השלישי בערב פתיחת התערוכה יחד עם תומאזו מרינטי

10-iii-quadriennale-1939-inaugurazione

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s