מסע לעיצוב הצרפתי

פאריז, יוני 2016.

בתחילת יוני, מימי הסן עלו וכמעט הציפו את פאריז. אור אפור שטף את העיר בתערובת של אובך וערפל, והמוזיאונים הגדולים סגרו את דלתותיהם כדי להציל את יצירות האמנות במרתפים מהנהר העולה על גדותיו. במרכז פומפידו, למרות הכל, נערך יום ארועי תרבות בחסות תחנת רדיו מקומית. מיטב הוגי הדעות, האמנים והמבקרים הצרפתים התכנסו כדי לדבר על עולם האמנות העכשווי בצרפת, בהרצאות חינם לקהל הרחב. העניין הציבורי באמנות, באסתטיקה ובעיצוב ניכר בתורים הארוכים שהשתרכו מחוץ למוזיאון למרות מזג האוויר הגרוע.

20160605_150151_HDR

20160605_153707

הקשר בין האמנות לקהל הרחב העסיק גם את מעצב הרהיטים פייר פולן (2009-1927), שרטרוספקטיבה גדולה שלו מוצגת בימים אלו בחלל העיצוב של הפומפידו. פולן הוא דמות משפיעה באופקי העיצוב הצרפתיים, אך שמו לא ממש מוכר כיום. כמעצב פעיל במחצית השניה של המאה העשרים, פולן ניסה למצוא נוסחא לחידוש סגנון העיצוב הצרפתי כדי להתאים אותו לקהל הרחב. הוא רצה לשלב בין נוחות לחדשנות, בין פרקטיות להשראה. כאוטודידקט, הוא הגיע לעיצוב מוצר כמעט במקרה. בסרט אוטוביוגרפי שהוצג בתערוכה הוא סיפר איך הוזמן על ידי אחת מייצרניות הרהיטים הצרפתיות הגדולות לעצב כיסא. ללא רקע בהנדסה, הוא מספר שלמד הרבה ממהנדסי החברה, שפתחו בפניו את דלתות המפעל וחקרו יחד איתו את האפשרויות הטכניות ליצר כיסא חדשני, נוח ומרשים. הוא מצא רעיונות חדשים בעולמות עיצוביים של יפן ושוודיה, המקדשים את המינימליזם הצורני והחומרי.

20160605_154757

20160605_154949 20160605_155001

הקריירה של פולן נסובה סביב הקשר בין המעצב לחברת הייצור המסחרית. הוא עבד בעיקר עם המפעל ארטיפור, artifort שהשפעתו על נסיקת העיצוב הצרפתי הייתה עצומה. ללא היכולות הטכניות של המפעל, והגב הכלכלי שלו, העיצוב של פולן היה נשאר על הנייר. אפשרויות הייצור שהמפעל פתח בפני המעצב, והדיאלוג הפורה בין היצרנים האיכותיים למעצבים החדשניים, הם הבסיס להצלחה של פולן ושל הדור שלו בעיצוב הצרפתי. המפעלים הצליחו להנגיש את היצירות של המעצב לקהל הרחב, והמעצב תרם למפעלי הרהיטים את החדשנות היצרתית שהפכה את המוצרים לבלתי נשכחים.

20160605_154655

פולן החליט להתמחות בכיסאות. הוא השתמש בטקסטילים חדשניים לריפוד, שהפכו לחלק אינטגרלי מהכיסא. הריפוד לא היה עוד קישוט שאפשר לשנות ולהחליף לפי מצב הרוח והאופנה. אצל פולן, הריפוד היה חלק אינטגרלי מהקונצפט של הכיסא שהוא יצר. הכיסאות שלו הפכו לסמל של המודרניות העיצובית הצרפתית. הוא הוזמן על ידי נשיאי צרפת ג'ורג' פומפידו ואחריו פרנסואה מיטראן לרהט את הדירה הפרטית של הנשיא בארמון האליזה.

20160605_155230 20160605_155204 20160605_155138

פולן הביא רוח מודרנית לנוף הקלאסי של ארמון האליזה, ויצר איזון מושלם בין חדשנות וקלאסיקה שהקדים את זמנו וסלל את הדרך למעצבים עכשיויים כמו פיליפ סטארק. בשנות התשעים והאלפיים, סטארק, יחד עם אגודת העיצוב הצרפתית VIA שהוקמה כבר ב 1979, הביאו חזון חדש לעיצוב הצרפתי, המשלב בין רהיטים מודרניים, מינימליסטים ואמורפיים, מחומרים חדישים וסינטטיים, לבין סגנון קלאסי ועשיר. אך החזון הזה לא היה לחלוטין חדש, למעשה סטארק ושותפיו העניקו פרשנות משלהם לחזון המצליח של פולן, שהרגיל את הקהל הצרפתי לשילוב בין מודרני וקלאסי כבר בשנות השישים. לכן תהינו למה שמו של פולן נעדר משיח העיצוב הבינלאומי. אולי גם זו שאלה של יחצנות..

20160605_154941 20160605_154805 20160605_154819

התערוכה, שמוצגת עד אוגוסט, מציעה למבקרים להכנס לעולמו העיצובי של פולן, לראות מעל למאה מוצרים בעיצובו, מכסאות ועד קערות פרי או מנורות, ולשמוע אותו מספר בצניעות אופיינית על החזון העיצובי שהנחיל לצרפתים ונהפך לחלק בלתי נפרד מהתרבות המקומית.

20160605_155342

צילום: אור רוזנבוים. 

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s