מסעה של צורפת

תל אביב דצמבר2015

בוקר חורפי קריר תנועת מכוניות סואנת בצומת רחוב בן יהודה.

FullSizeRender (1)

מסביב המולת בניה של מגדלי תל אביב המודרנית אשר אט אט סוגרים על הרקיע ומגמדים את בתיה נמוכי הקומה. אנו מבקרות בגלריה פריסקופ כדי  לצפות בתערוכה החדשה של הצורפת דניה צ'למינסקי. מבעד לחלון רחב הידיים ניבט  אלינו ״שדה מיניאטורי ירוק״ שמזמין אותנו להיכנס.

12 December gallery 1

דניה חוקרת את הקשר בין הטבע לעיצוב. במרכז החלל עומד שולחן גדול, מכוסה בלבד לבן, ועליו 'צלחות פטרי', מסגרות זהובות ובהן תכשיטים המדמים דימויים מעולם הטבע. כל תכשיט נוצר בלי סקיצות אך בדיוק מילימטרי וקפדן. הדמיון המאולתר של היוצרת הפיק צורות מן הטבע שמוכרות לנו באופן אינטואיטיבי: שעועית, שריג מתפתל, תרמיל אפונים, בלוט, פרי מיובש. בתוך כל תכשיט, האמנית הנביטה שעועית אדומה. הנבט הירוק פרץ את גבולות הפליז, צמח וגידל עלים ירוקים, והכה שורשים בהירים בבד הלבד הלבן. כל פריט הוא תכשיט בפני עצמו, אך יחד, אוסף התכשיטים הצומחים נראים כמו יער של נבטים רעננים, כמו קסם שקורה ללא הכוונה ושליטה.

8.12.2015 4

בגלריה השלוה מראה מהפנט ,עשרות גבעולים דקיקים זקופים  ושורשיהם העדינים נטועים על שולחן ארוך מחופה מצע בהיר מושיטים עלעלים ירוקים ורעננים אל חלל הגלריה המואר באור בהיר.

12 December gallery 2

דניה כבר כאן מקפידה כמו כל בוקר להשקות את השדה הקטן שהנביטה כאן בגלריה ולתעד את תהליכי הליבלוב והנביטה. זו פשטות טבעית  ומכשפת שמאחדת בין הצבע  הירוק הטרי של צמחי השעועית העדינים ובין עשרות הסיכות הזהובות המונחות על מצע הטקסטיל הלח.

8.12.2015 5

התערוכה מותחת את גבולות הצורפות וקושרת את גורל התכשיטים במחזור הצמיחה של הטבע. התכשיטים הם לא רק חפצים דוממים שעוברים מאם לבת, מדור לדור, ושומרים על מראם לאורך מאות ואלפי שנים. פה תכשיטי הפליז הם קרקע ליצירת חיים חדשים, בתהליך כימי וביולוגי המשתנה ללא הרף.

7.12.2015 4

הצמחים נבטו להם לאיטם מתוך זרעי השעועית אשר מוקמו בליבן של הסיכות המעוצבות בהשראת תרמילי פולי שעועית. דיאלוג פואטי מתקיים בין  טבע לדומם, בין החפץ המתוכנן ומעוצב לבין הצמח הטבעי/פראי המשתנה מדי יום ומתקרב אל סופו הצפוי .

היצירה בתערוכה היא דיאלוג בין הצורפת לבין הטבע. כל פריט נוצר בעבודת יד קפדנית ומדוקדקת. אך בתום מלאכת היצירה, האמנית לקחה צעד אחורה, שיחררה את כוח השליטה, והניחה ליצירות להמשיך לחיות בדיאלוג עם הטבע שגדל בהן. הטבע הוא חלק מהקישוטיות של התכשיט, ומעניק פרשנות חדשה לצורות שיצר האדם. בעינינו, מעניין במיוחד המתח בין הקפדנות המדויקת של התכשיטים (שאינם בהכרח מתוכננים מראש אך מעידים על יכולות טכניות גבוהות ביותר), לבין האקראיות שבצמיחה הטבעית של הנבטים מתוך התכשיט.

הקישוטיות של הטבע היא רעיון מרכזי ביצירה של דניה. מילדותה במקסיקו היא זוכרת את החיפושיות החיות המעוטרות בזכוכיות צבעוניות ונוצצות, כמו תליון יהלומים המשמש גם חית מחמד, שקישטו את בגדיהם של תושבי יוקטן. התכשיטים של דניה ממשיכים להתכתב עם עולם החי והטבע, בתוך אסתטיקה מינימליסטית ומודרניסטית. דניה קוראת לזה 'לגדל תכשיט', פרויקט של תהליך דו צדדי, שממשיך להשתנות ולקבל צורות מפתיעות ובלתי צפויות. לכן כדאי לבקר בתערוכה כמה פעמים, כדי לראות איך השיחה בין המתכת לצמח מתקדמת ומתפתחת לאורך זמן.

ההצבה המעודנת של התערוכה מהדהדת את שבריריותו של הטבע והיחס בינו לבין יצירתו של  האדם. הצמיחה המתקיימת יום יום משנה את המייצב ויוצרת דינאמיקה של אסתטיקה יומיומית חדשה. נוצרות פרופורציות שונות בין הסיכות השטוחות לבין הצמחים שהיו מעט לפני הפתיחה זרעים שטוחים והשבוע הפכו לשדה נובט בגובה של עשרים ס״מ.

פרויקט צמיחה, דניה צ'למינסקי, גלריה פריסקופ. נעילה, 2.1.2016

תגובה אחת ל-“מסעה של צורפת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s