מסע בנחלת בנימין

ביום שלישי הזדמן לנו לצפות  בפרק בסדרת הטלויזיה הבריטית (הלא מאד מרשימה) גן עדן לאשה על פי ספרו של אמיל זולא עליו כבר כתבנו פה בעבר.  המסחר בבדים, חומרי הגלם של אופנה בפריס, היה השראה לאמיל זולה לכתיבת הרומן. תיאורי הבדים המעודנים, אביזרי הסדקית המוקפדים והסרטים הצבעוניים עודדו אותנו לצאת אל המקום הכי טקסטילי שעדיין פועל בישראל. חיפשנו השראה בחומרים מהם עשויה האופנה הישראלית העכשוית: יצאנו למסע ברחוב נחלת בנימין בתל אביב.

את רחוב נחלת בנימין הקימו בשנת 1908 בעלי מלאכה זעירים שרצו להקים שכונה חדשה ב'אחוזת בית' באיזור מרכזי, קרוב למעט המוסדות של העיר החדשה, ופתחו בו את חנויותיהם. הרחוב הוא מעוזם של אוהבי הבדים, תופרות בית, מעצבי אופנה וסטודנטים מקומיים. עם תום העידן הקצר והמרשים של יצור הטקסטיל  בישראל, רחוב חנויות הייבוא המיתולוגי הוא אולי המקור היחיד לרכישת בדים וצרכי תפירה בתל אביב.

תמונה (11)

תמונה (15)

תמונה (16)

קשה לומר שמצאנו כאן איכות או מצויינות. זו ממלכתם של הסוחרים המציעים את מרכולתם על מדרכות הרחוב ובפתחי החנויות, ממלכה שמזכירה לנו את מנהג הבזאר בארצות הלוונט. גם הבניינים ההיסטוריים היפים והמשומרים בקפידה זוכים לכיסוי הולם של בדים וסחורות.

תמונה (1)

תמונה (12)

תמונה (19)

תמונה (17)

תמונה (18)נדיר לראות בדים איכותיים שמוצאם ממדינות אירופאיות, רק חנות בודדה מתהדרת בבדי צמר אנגלים ומזכירה לנו את הבטחת האיכות שהעניקו בדי האימפריה בתחילת המאה הקודמת.

תמונה (23)

שאר הסחורות מיובאות ממדינות העולם השלישי ,הודו, טורכיה, סין. איכותם הירודה ניכרת לעין ומחיריהם נמוכים בהתאם, כנאמר בצרפתית 'בון מרשה'.

תמונה (22)

תמונה (21)

תמונהאך מעצב מוכשר עם קצת דמיון יוכל לעשות בהם קסמים ולמוכרם כבגד מעוצב במחיר מפולפל. פה ניתן למצוא מכל וכל. בדי טול בכל צבעי הקשת (סינתטיים כמובן אבל מי מתרגש או יודע טוב יותר), דפוסים בכל צורה ופנטזיה (קצת גסים וולגרים אך מי מחפש עדינות), חנויות עם מגוון אביזרי סידקית וכפתורים, כמו חנות זו אשר מפרסמת את מרכולתה בדרך מקורית.

תמונה (8)

תמונה (3)

תמונה (10)

תמונה (13)

תמונה (20)חתמנו את הביקור בחנות ספרים המשומשים האהובה עלינו רובינסון, וצילמנו כמה פריטי נוסטלגיה השייכים לעידנים אחרים, בהיסטוריה הארוכה של נחלת בנימין.

תמונה (4)

תמונה (5)




5 תגובות ל-“מסע בנחלת בנימין

  1. רשומה עסיסית וססגוני. מזכירה לי למה ומדוע טיילתי בה עם אמי התופרת, עליה השלום, לבחירת בדים ודברי גלנטריה למיניהם. יופי של סיור ערכת לנו כאן.

    אהבתי

  2. אני עוקבת רבות ובעניין אחר רשומותיכן. לצערי, שוב ושוב אני מרגישה סלידה מהנעשה בארצינו (הפעם זו נחלת בינימין, בפעם אחרת חוף הים). במקום לכתוב דברים רעים עלינו (ואני בטוחה שאפשר למצוא עוד כמה), אנא התרכזו באירופה האהובה שלכן – הרשומות המתייחסות אליה נפלאות.

    אהבתי

    • תודה על התגובה, ואנחנו שמחות שאת עוקבת אחרי הבלוג. אולי פיספסת את הפוסטים שלנו על תל אביב וירושלים, כמו 'מסעות אישיים בתל אביב' ו'מסע ירושלמי? וגם הפוסט השבוע הוא מסע תל אביבי!

      אהבתי

  3. בילדותי (שנות החמישים)הייתי מתלווה לדודתי התופרת,למסע קניות ברחוב נחלת בנימין. תמיד חיפשה שאריות בדים כדי לתפור לבנות המשפחה שמלות יפות. היא הבינה בבדים. בדקה את החוטים ואת האריגה רוחב הבד והאם אפשר לתפור לנו קלוש באלכסון. מסע מרתק. שלא לדבר על המיקוח. מהרכישות הללו נהנינו 5 בנות דודה. יש לי מקום חם לרחוב נחלת בנימין. לאחרונה טיילתי ברחוב והרגשתי החמצה.אמנם לא נכנסתי לחנויות הבדים אבל הן לא נראו מזמינות. תטדה על הרשומה.

    אהבתי

כתיבת תגובה