מסעות בעיר האזולז'וש

במבט ראשון, יש משהו מפתיע בעושר הצבעוני של אריחי הקרמיקה המחפים את בנייני ליסבון. אולי פשוט התרגלנו כבר לחדגוניות ולמינימליזם, שהמודרניות הכתירה כהישג עילאי. היופי העירוני של ליסבון נובע מהשימוש הנפוץ כל כך בסגנון קישוטי שהחל כמלכותי והפך לעממי, מארמון המלך מנואל אל סמטאות העיר העתיקה.

ליסבון: רחוב אחד, עשרות דוגמאות

ליסבון

אריחי הקרמיקה המצוירים, אזולז'וש, Azulejos, הגיעו לפורטוגל מן העולם הערבי (אבן חלקה נקראת בערבית אזולאי), דרך ספרד, במאה ה-15. זה היה תור הזהב של פורטוגל, עידן התגליות בניצוחו של אנריקו ה'אינפנטה', תקופת עושר ושגשוג בה משלחות רבות יצאו מנמל בלם שבליסבון אל העולם החדש: לדרום אמריקה, לאפריקה, לסין. פורטוגל הפכה אימפריה, והממלכה הקטנה התעשרה. לכן אריחים רבים מושפעים לא רק מהסגנון הגיאומטרי המוסלמי (בהשראה ארמון אלהמברה שבספרד), אלא גם מהצבעוניות הכחולה של הקרמיקה הסינית, ומחיות ופרחים שהגיעו מאמריקה ואסיה.

אריחים על בנין בליסבון

דוגמא גיאומטרית, ליסבון

אריחי קיר בסגנון מוסלמי, בארמון סינטרה

כיום, האריחים היפים ביותר אינם דווקא אלו שהשתמרו היטב על קירות הארמון המלכותי בסינטרה, עיירה קטנה ליד ליסבון. היופי העז והמרשים ביותר הוא דווקא ברחובות העיר המתפוררים, בתחנות הרכבת והמטרו, על המדרכה ובבתי הקפה. האריחים המצוירים הפכו לאמנות יומיומית, הנגישה לכולם. כל בנין כמעט מקושט באריחי קרמיקה מצוירים, לעיתים בדוגמא גיאומטרית, לעיתים בדמויות אנושיות כחלחלות.

אריחים כחלחלים בהשראה סינית, ליסבון

דוגמת פרחים נפוצה

פרחים, דגים, וחיות אחרות

דמויות מצוירות על אריחי בנין, ליסבון

אריחי קיר עתיקים המראים דמויות וחיות מן העולם החדש, אובידוש

בניינים מחופים אריחים, ליסבון

האריחים החשופים לאוויר וללחות נראים משומשים, מהוהים, ובזה יופיים. בחלק מהבניינים נוצר פסיפס מעניין של דוגמאות שהתווספו לחזית הבנין לאורך השנים. גם כיום אמנים מודרנים פורטוגזים מתמחים בציור אריחים, ויוצרים מסורות חדשות, המחפות את קירות ובתי עירם. היופי שבעודף בצבעים, עודף הדוגמאות, וההרמוניה בה הם מתמזגים, מציע אפשרות אחרת למודרניות: עיצוב המבוסס על עושר ומגוון ולא על אחדות וניקיון.

פרט מתוך בניין בליסבון, לפעמים האריחים נגמרים באמצע הבנין, אך עם מעט דימיון הבעיה נפתרת.

מוזיאון אריחי הקרמיקה בליסבון: http://mnazulejo.imc-ip.pt/

3 תגובות ל-“מסעות בעיר האזולז'וש

  1. נפלא כרגיל!
    יתכן שההשראה לצביעה הכחולה היא מאבן הלאפיס לאזולי
    הלאפיס לאזולי היא אבן "התכלת". יש אומרים שלוחות הברית נכתבו עליה. במצרים היתה הלאפיס אבן היקרה ביותר והערך שלה היה שווה לזהב. לפי האמונה הלאפיס מעניקה כוח אומץ, משחררת מלחץ ומצמצמת תחושת ייאוש. הלאפיס מעניקה חוכמה ומגבירה יכולת קבלה עצמית ומאפשרת לעמוד על שלך תוך הבנה של הזולת. הלאפיס מפתחת את כושר הביטוי בעל פה ובכתב. הלאפיס מעוררת את העין השלישית.
    הצבע הכחול נבחר כנראה לא במקרה, ויש לו הרבה דוגמאות בעולם.
    תודה לכן על הרגע האסטטי שאתן מכניסות לחיי

    עוד בתפוז אנשים

    אהבתי

  2. פינגבק: שנה של מסעות בגארדרובה |·

  3. פינגבק: מסע עם ״מלתחה חכמה״ | מסעות בגארדרובה·

כתיבת תגובה