מסע שוודי

גוטנברג, יוני 2024.

המוזיאון לאמנות של גוטנברג נישא מעל העיר, במעלה גרם מדרגות שבקצה שדרה אלגנטית. לצידו התאטרון והספרייה העירונית ומאחוריו האוניברסיטה. כל סמלי התרבות העירונית מרוכזים באזור אחד, שופע ירק. המוזיאון אינו גדול. גוטנברג, שהיא העיר הגדולה במערב שוודיה, וקרובה לדנמרק שמעבר לים, היא עיר פועלים ודייגים שרק בשנים האחרונות הפכה גם יעד תיירות ותרבות. למעשה, האטרקציות העיקריות בעיר הן הטבע והפעילויות הספורטיביות. באחת השבתות האביביות, כשנערך בעיר מרוץ חצי מרתון הגדול באירופה  ואולי בעולם, היינו כמעט לבדנו במוזיאון השומם.

המוזיאון מקדיש מקום ליצירות מופת של אמנים מוכרים (יש בו יצירה מאוחרת של ון גוך שמשום מה צבעיה העזים לא דהו כמו ציוריו האחרים), וגם ליצירות של אמנים שוודיים וסקנדינבים שניסו, מאז המאה ה 19, להגדיר את משמעות האמנות הסקנדינבית הלאומית. רבים מהם למדו אצל ציירים מןדרניסטיים בפאריז, כמו מאטיס, אבל חיפשו סגנון אישי ובעיקר סגנון ציור שיוכל להביע היטב את הטבע הייחודי של סקנדינביה ואת הרוח של אנשיה.

בין הציירים היו גם ציירות, כמו שארלוט מאנהיימר, שחיפשו עצמאות וביטוי עצמי באמנות. האמנות שלהן כללה דיוקנאות עצמים, וציורים של דמויות נשיות אחרות, לצד טבע דומם. חלקן היו גם אספניות ופטרוניות של אמנות מקומית ועזרו ליצור את אוסף המוזיאון.

מה משמעות התרבות השוודית? האם יש סגנון ציור מודרניסטי שוודי מובהק? המוזיאון לא מציע תשובות ברורות אבל נראה שהאמנים עצמם הקדישו חשיבות לשאלה הזו. הם רצו להיות מקומיים ולא אוניברסליים, כמו הצייר הבאלטי קונרד מאגי שכתבנו עליו כאן.

כתיבת תגובה