מסעות בשדות התעופה

איטליה, מרץ 2021

השבוע אנו מציינות בהפתעה שנה ללא ביקור בטרמינל, מקום ייחודי שמעורר הרבה אמוציות במי שחולף בו.

נראה שבעשורים האחרונים מיליונים אימצו את הרעיון של ביקור חודשי בשדה התעופה. תעשיית התיירות תפחה לממדים עצומים בעקבות פתיחת השמיים לתחרות והוזלת מחירי הטיסות. לפעמים נראה שאומות שלמות נוסעות כל הזמן, נסיעה לחופשה בחו״ל היא לא פחות מזכות אדם.

על שדות התעופה עבר מהפך רעיוני והם הפכו מטרמינלים יבשושיים ועניינים שנועדו להמתנה שלווה לשעת ההמראה, למרכזי מסחר שוקקים מרוצפים חנויות מותגים מפתים מסעדות ובתי קפה. הנוסע התמים נאלץ לחצות מסלולים מתוחכמים שתוכננו על ידי מיטב המוחות השיווקיים ולזגזג בין חנויות שוקולד שוויצרי ותמרוקים או להתמודד עם דיילות חינניות שמציעות לנסות את הבושם האחרון מבית האופנה המפורסם וכך קורה לא פעם שהנוסע הלא מיומן הולך לאיבוד בדרך למטוס שהתארכה באופן מיגע והפכה למסלול למיטיבי לכת.

יש מי שאולי הזדמן לו לבקר בשדה תעופה לפני שלושים וארבעים שנים, טרום העידן הנוכחי הצפוף שבו הנוסע נאלץ לעבור גם מסלולי בטחון מייגעים, בדיקות וסריקות מסוגים שונים תחת שלטון הביטחון העולמי. הנוסע ממתין בתורים ארוכים לפני מכונות שיקוף החפצים שהופיעו אחרי הפיגוע במגדלי התאומים ב-2001, חולץ נעליים, מרוקן כיסים, מכין שקיות עם נוזלים וקרמים, ונינזף קשות על ידי אנשי בטחון עייפים אם טעה או שכח איזה קרם קטן בתיק או חס ושלום בקבוק עם נוזל חשוד כמו מים מינרליים. בסוף בהגיעו ליעדו שוב ממתינים לו תורים שהלכו והתארכו משנה לשנה בעמדות ביקורת הגבולות. אותה הסצנה חוזרת בשדות תעופה ברחבי העולם, שנראים כמו שעתוקים של אותו מודל גלובלי זהה (כתבנו על זה פה).

כל המהומה הזו הסתיימה לפתע. נרגעה גם החמדנות הגוברת של רשויות שדות התעופה לעוד ועוד רווחים על גבו של הנוסע שהפך לצרכן שבוי במסלולי הקניות המתוחכמים. אולי בעתיד כל זה ישוב ויחזור, אולי אנשים מתגעגעים כבר לשקיות הדיוטי פרי ולמראה הסטרילי של חנויות שדה התעופה. בארץ, הטיסה היא הכרח כדי לצאת מהמדינה. אבל אולי במקומות אחרים אנשים יעדיפו לנסוע במכונית פרטית או אולי ברכבת, ולשנות את הרגלי החיים שלהם.

בעבר הלא רחוק, גם אנחנו הינו מדי חודש או פחות בשדות תעופה בדרכנו למסעות. זו היתה שיגרה שנראית עכשיו קצת מעייפת ומתישה, אך בני האדם ידועים כחיה סתגלנית, שמסוגלת להתרגל לשיגרה ולוותר לפעמים על נוחות כדי להגיע למטרה. עכשיו בעידן החדש שנוצר מסקרן יהיה לראות איך תעשיית הענק של הנסיעות והתיירות תתמודד מחדש עם נפחים מצומצמים של נוסעים לפחות בשנים הקרובות, ואיך גם אנו נשתנה בהתאם.

צילום: אילנה אפרתי

תגובה אחת ל-“מסעות בשדות התעופה

כתיבת תגובה