מסע באיטליה בין סתיו לחורף

איטליה דצמבר 2021

השבוע רצינו לספר לכם על הסתיו באיטליה, אבל באופן מפתיע הסתיו נחטף על ידי החורף. בוקר אחד ניבט מחלונינו נוף לבן שמחק את הגוונים הזהובים לוהבים של עצי היער, ואף את צהובי העוכר שצובעים יחד עם אדום סיינה את כרם הגפנים. השדות החומים התכסו בשכבה רכה ולבנה שנערמה לאט. קור חריג זרם אל איטליה מארצות הצפון ובן רגע נעלמה חמימות הסתיו הנעימה ופינתה את מקומה לקור יבש של חורף שהקדים את מסעו אל עבר הדרום. אולי זה קשור לשינויי האקלים? או אולי העונות הן כבר ״לא מה שזכרנו״ משירי המשוררים? לפי החקלאים המקומיים, גם התחזיות אינן אמינות יותר…

שירים רבים נכתבו על הסתיו. יש מי שהעונה הזו מעוררת בו מלנכוליה אולי בגלל הפרידה מחדגוניות צבעי הקיץ המוכרים ואי הודאות המפתיעה שמזג האויר מזמן לנו מעתה ועד הקייץ הבא. בקרוב יגיעו גשמים עזים, שטפונות חריגים, רוחות בעוצמה של סופות ושלג מפתיע. אולי הסתיו קצת עגמומי בגלל נפילת העלים החרישית, האיטית, החושפת לפתע בבוקר אחד של רוח עזה את שלד העץ הדק והעדין עירום ללא נפח הנוף של העלים הירוקים. אולי זו הצינה שמזדחלת ומקררת את הלילות והכפור שמקפיא והופך את הירוק לגוון חיוור ומולבן המנצנץ באור הבוקר כאבקת פיות שפוזרה בנדיבות על השדות.

כל כך הרבה יש לספר על הסתיו. הרי ידוע שהסתיו הוא מונח המושפע מגאוגרפיה של מקום מההרים הגבוהים, מהמישור, או מהים. כאן בכפר בניגוד לעיר לסתיו יש עוצמה המהפנטת את המבט. האדמה הכבדה עדיין זוכרת את חום הקיץ הארוך והיבש והמפגש עם קור הלילה מוליד בבקרים ערפילים מיסתוריים המעלימים את הנוף לשעות ארוכות מאחורי קיר בגוון חלבי. אז מתגלה במלוא יופייה מלאכת האריגה של עכבישים חרוצים האורגים את השדות בלילות ברשתות דקיקות, ומעטרים את הפרחים באבני חן נוצצות.

בצהרים כשהשמש מצליחה במאבקה לפזר את הערפל, מתגלים אט אט מחדש הצבעים החמים במלוא עוצמתם, אבל כבר לקראת אחר הצהרים השמש מנמיכה את קרניה לקראת שקיעה ומצטרפת לחגיגת צבעי הטבע. השמים נצבעים במופע יחודי בכל גווני הורוד האפשריים, רקע תאטרלי ודרמטי המפריד בין היום לחשכת הלילה.

צילומים: אילנה אפרתי.

6 תגובות ל-“מסע באיטליה בין סתיו לחורף

כתיבת תגובה