מסע באמנות חיה

טורינו, יולי 2021.

השבוע נסענו מחוץ למרכז העיר, לאזור מגורים אפרורי וישנוני בפאתי העיר טורינו. זו שכונה שפעם הייתה שמורה לעובדי מפעל פיאט, שהיה ממוקם לא רחוק משם. כיום, זה רובע מגורים שגובל בכבישים מהירים ולא היה מושך אליו הרבה מבקרים, אלמלא הוקם שם לפני כמה שנים פארק יוצא דופן המוקדש לאמנות חיה parco di arte vivente.

הגן הירוק עשוי מסדרת מיצגים אמנותיים עשויים חומרים טבעיים, שמשתנים עם עונות השנה והזמן החולף. במרכז הגן, נמצא ביתן זכוכית ועץ בעל גג מפאנלים שאוגרים אנרגיה סולרית בו מוצגות תערוכות זמניות. עכשיו מוצגת בו תערוכה על קיימות, ועל השפעת הקולוניאליזם על האקולוגיה. דרך ראיונות עם תושבי קולוניות לשעבר, עולה תמונה עגומה על ההשפעות השליליות וארוכות הטווח של הכלכלה האימפריאליסטית הנצלנית על משאבי הטבע בעולם.

המיצגים בגן הופכים את המקום לחוויה יוצאת דופן, למקום קסום באמצע שכונה חסרת ייחוד. אמנים מכל העולם הוזמנו ליצור מיצגים יחודיים עבור המקום הספציפי הזה. נורמה ג׳ין יצרה מיצב ששמו פוטלאש או קטסטרופה לדרך, שמתיחס לטקס ילידי מבריטיש קולומביה, שבו חקלאים מעניקים חלק מהתבואה שלהם לתרומות או לשימוש קהילתי. האמנית הפכה את הטקס הקדום לאמירה עכשווית על הצורך לחלק מחדש את משאבי החקלאות בניגוד להיגיון הקפיטליסטי השולט.

האמן האיטלקי אנדראה מאנייני יצר מיצב אבסטרקטי שנועד להתחיל דיאלוג מיסטי בין האדם לטבע. הוא הקים פסלים מברזל וגבס ובהם נטע צמחי גפן ותות. מדי חמש דקות, הפסל מביע שאלה – בתנועות בינאריות ובמוזיקה במפתח דו – בציפיה שהצמח ׳יענה׳ עליה בדרכו.

הגן כולל גם מבוך, כוורת דבורים המפיקות דבש שניתן לרכוש, וגם ביתנים נעימים בבניה קלה ושזורים צמחים, שאפשר לשבת בהם לשוח ולנוח.

הביקור בגן מעורר רוגע ושלווה. יש בו גם גינת שעשועים שמחכה לילדי השכונה. יותר מכל, עולה השאלה למה לא כל הגנים מעוצבים ככה, כחלל ירוק אמנותי, שיש בו מחשבה על העולם שבו אנו חיים וגם על האסתטיקה שמקיפה אותנו. במשך השנה, נערכים בגן ובמוזיאון שבו ארועים וסדנאות על נושאים כמו קיימות, אקולוגיה וצדק סביבתי, שנועדים להרחיב את הדיון על הטבע ולעורר מודעות לבעיות האקלים. היופי בגן הוא הפרא. אין בו מרצפות אקרשטיין גנריות, או ערוגות מסודרות אלא דווקא עשבי בר מקומיים, צמחים רב שנתיים שנועדו לקרב את הטבע לתושבים ולא לאלף אותו. בלי ריצוף, בלי בית קפה, בלי שבילים, הגן הוא פשוט טבע כפרי בשכונה אפרורית.

2 תגובות ל-“מסע באמנות חיה

  1. תודה על שהיפגשתן אותי עם הפארק מעורר ההשראה שהוקם במקום אפרורי מוקף כבישים מהירים ובכך שימחתן מאוד. 🌿

    אהבתי

כתיבת תגובה