מסע בגן הורדים

איטליה, מאי 2020

כשמטפחים גן ורדים ביודינמי (ללא התערבות של כימיקלים או קוטלי עשבים ודשנים כימיים), שום דבר אינו מובן מאליו. זה אתגר יומיומי מסביב לשנה.

הורד הוא ״פרח הפרחים״ כידוע, אבל יש לו גם קוצים שורטים. הוא זקוק להרבה טיפול ואהבה וסובל ממחלות וממזיקים שונים. הורד יודע גם להשיב אהבה בדרכו המופלאה: בחודש מאי כשהשמש חמה, הערב צונן ורוח נעימה נושבת, אנו חוגגות את חודש הורדים. הם פורחים במלוא תפארתם בצבעים מגוונים ומדיפים בושם בערוגות הגן.


השנה הינו צמודים לבית בבידוד כפוי, אבל הייתה לנו הזכות ללוות את הורדים שלנו משלב הגיזום השנתי בסוף העונה הקרה, שנועד לנקות את החלקים שהתיישנו ולעודד את הורד להתעורר משנת החורף, ועד הימים המלהיבים האלו שבהם ענפים חומים ועירומים הופכים בין לילה למופע של זרים צבעוניים ומרהיבים.

המטמורפוזה השנתית של הורד היא מקור השראה ואנרגיה גם בתקופה זו.


בסוף השבוע הזה אנחנו חוגגים את חג השבועות, חג הביכורים ש״נחטף״ בשנות השמונים על ידי מועצת החלב. במקור זה חג הטבע, האדמה וביכורי הירקות הפירות והחיטה, שמהלל את הקשר בין האדם לטבע. יש קשר הדוק בין איכות חיי האדם ליחס שלו לטבע, שמחייב כל אחד מאיתנו. בשנים האלו אנחנו חווים את השבריריות של הקשר בין הטבע לאדם, שנפרם תחת עומס התובענות והניצול של העידן המודרני. האדם התרחק מהמגע היומי עם הטבע והולך ומסתגר בתוך חללים אורבניים, במגדלים גבוהים, ומתקשר באמצעות מסכים. הטבע נותר רחוק מהעין ורחוק מהלב. אנחנו חוגגות באמצע הטבע, מוקפות בצבעים ירוקים רעננים ומגוונים מנוקדים בצבעי הורדים הראשונים והרעננים, שהם ביכורי העונה.


גן הורדים שלנו הוא עולם עשיר ומגוון המכיל מאות זנים שיכולים לסחרר את ראשו של המבקר. הגן יודע לספר סיפורים, כמו סיפריה המכילה אלפי כרכים, חדשים ועתיקים. הוא מכיל זנים עתיקים שנאספו מגינות נשכחות, זנים איטלקים או בריטיים וגם צרפתיים עם שמות מעוררי השראה. Félicité Parmentier למשל הוא ורד משנת 1834 שהוא הכלאה בין ורד אלבה לורד דמסק, עם פרחים כפולים בגווני ורד עתיק שמשתנה ללבן. ל-Madame Alfred Carreire יש פרחים כפולים צפופים הפורחים בגוון קרם המשתנה ללבן שנהב.

גם זני ורדים חדשים שנוצרו בהשראת אנשים מעניינים מככבים בגינה, וביניהם למשל ורד בעל זרי פרחים בגוון סלמון מעושן על שמה של חוקרת מוח המדענית האיטלקיה זוכת פרס נובל ריטה לוי מונטלצ׳ינו. ורד בעל פרחים בודדים שעלי הכותרת שלהם צפופים ומזכירים בד פליסה בגוון מג׳נטה נקרא על שם האופנאי האיטלקי רוברטו קאפוצ׳י המפורסם בזכות יצירת האופנה-אמנות שלו בצורת שמלות מפוסלות בבדי משי עם קפלי פליסה.

 

גם מקומן של הורדים המטפסות על קירות לא נפקד. בלב הגן פורחות הורדים המטפסות על סוכת עץ ויוצרות ״חדר בושם״ מוצל וקריר בו אפשר לבלות בקריאה את שעות בין הערביים.

גן הורדים שלנו הוא מקום של מדיטציה ושלווה שמציף אותנו בריחות מבושמים, יופי ורוגע. הוא מקור השראה ליצירות האופנה, לציור, לצילומי סטודיו, וגם להכנת ריבה בסתיו. בספר שלנו ״אורטו״ שפע הורדים פותח את חודש מאי. ממש כמו בספר כל חודש שונה וייחודי במעגל החיים בגן שממשיך ומתחדש, והורדים המרהיבות מזכירות לנו לשמוח משיאו של האביב.

צילומים: אילנה אפרתי.

12 תגובות ל-“מסע בגן הורדים

  1. מרהיב ומעורר קנאה , תודה על הפוסט הזה, הוא נפלא, שלחו עוד תמונות של הגינה שלכם👏👏

    נשלח מה-iPhone שלי

    אהבתי

  2. אילנה יקרה🌹
    עונג צרוף לקרוא ולראות את גינת הורדים היפהפיה שלכם!
    כמעט מריחה אותן עד אלי😊
    שבוע טוב ותודה על השיתוף

    גלית

    אהבתי

כתיבת תגובה