מסע שנתי – תשע שנים למסעות בגארדרובה

איטליה, דצמבר 2019

תשע שנים חלפו ביעף, ושוב אנו מתכנסות לכתוב מסע שנתי, הפוסט האחרון של השנה, עם קצת סיכומים ומחשבות על סוף השנה. בסוף שנת 2019, בניגוד לתשע הפעמים הקודמות אנחנו לא יושבות מול האח אלא בחוץ בשמש הזוהרת. כיף לשבת באיטליה בחורף עם סוודר קל בחוץ, אבל ברור שמזג האוויר חם מדי לעונה. במהלך השנים האחרונות כתבנו כאן הרבה על משבר האקלים ועל תרומתה של תעשיית האופנה לזיהום האוויר והקרקע ולהתחממות הגלובלית. השנה משבר האקלים נעשה לנושא הבוער ביותר בדיון הציבורי האירופאי, לא מעט בזכות אקטיביסטים צעירים מאד. אבל העניין עדיין לא בוער בישראל (ואולי הסופה הקרה שהגיעה השבוע לתל אביב השכיחה את התחממות כדור הארץ). כלים חד פעמיים מפלסטיק ואופנה מהירה הם עדיין חלק מהנוף, כמו שכתבנו כאן, ובפוסט על בגדים ברי קיימא.

אך ניכר שקהל הקוראים שלנו מחפש דרכים חדשות אל הטבע, אל החיים האיטיים ואל ההשראה. אנו שמחות לראות בסטטיסטיקה שהפוסטים על הספר החדש שלנו ״אורטו״ היו אלו שהכי אהבתם וקראתם השנה. 2019 הייתה שנה חשובה עבורנו, בה הצלחנו לממש רעיון שהתפתח בשיחות ובצילומים כבר זמן רב, ולפרסם ספר שחושף את תפישת העולם האקולוגית והעיצובית שלנו. בין דפיו סיפרנו סיפור אישי עם מחשבה אוניברסליות של חיים קרוב לטבע. הספר מורכב ממאות צילומים יומיומיים, במבט קרוב ששואף להכיל את היופי הפשוט שסביבנו. זה סיפור של יציאה מהעיר אל הכפר, של מהלך משנה חיים שעשינו כשהקמנו את פרויקט החווה האורגנית, וגם של חזרה אל העיר, אל סטודיו ״אילנה אפרתי״ לעיצוב אופנה עם אוסף בגדים חדש בהשראת הפיגמנטים של הטבע. סיפרנו פה על הפסטיבל הספרותי במילאנו, בו הצגנו את הספר ודיברנו על העתיד של האוכל.

במבט לאחור, הספר הזמין גם אותנו לחשוב מחדש על העבודה היומיומית שעשינו במשך חודשים ושנים, בלי ניסיון קודם: שתלנו מאות עצים וניקינו את האדמה מדשנים כימיים והוכחנו שניתן לגדל צמחים, עצים, גן ירק וכרם ענבים ללא ריסוסים כימיים וללא דשנים. הספר מראה איך חיברנו בין מה שגילינו בשיטוט בטבע לבין הקמת גן ירק אורגני בו גדלים הירקות שלנו יחד עם פרחים ועשבי תיבול, בהשראה הגיוון הקיים בשדות הבר.

הספר איחד בין העולמות שמעסיקים אותנו, הגן, הסטודיו לאופנה והמטבח. את המתכונים המשפחתיים אספנו ושילבנו בספר על פי עונתם ועם קצת השפעות איטלקיות שכבר נספגו אל תוך האוכל שלנו כמנהג המהגרים. סיפרנו על האוכל כהיבט נוסף של החיים היצירתיים שלנו בטבע, כביטוי של הפשטות המשמחת של גן הירק.

הפוסטים האהובים השנה היו בסימן נשים חדשניות ומרתקות ששינו את עולמן, דמויות מעוררות השראה שחלקנו את סיפורן עם הקוראים. כתבנו על פרידה קאלו, הילמה אף קלימט ומרי קוואנט, שלוש נשים יוצרות ומודרניות, בעלות סגנון אישי ואמנותי מובחן שנותר רענן גם שנים רבות אחרי מותן. שמחנו לראות שהסיפור שלהן הצית עניין בקוראים. גם סיפורה של הגר גולדנברג, מקוראות הבלוג הנאמנות ששיתפה אותנו בסיפורה האישי כמעצבת ישראלית שחיה ביפן, זכה לעניין רב. גם השנה נמשיך לכתוב על נשים יוצרות ומשפיעות, שחיות חיים לא שגרתיים ברחבי העולם, כמו מריה לאי, ליליאנה סגרה, גרטה טורנברג ועוד ועוד שכיכבו בפוסטים שלנו השנה.

השנה שוב מסתיימת בגן שלנו, אחרי מסעות חובקי עולם, לפאריז וניו יורק, מילאנו ולונדון, הולנד וטוקיו, וינצ׳י וונציה, בוסטון ומאטרה, תל אביב ואומבריה. תודה לכולכם שליוויתם אותנו במסעותינו, ולהתראות בשנה הבאה!

4 תגובות ל-“מסע שנתי – תשע שנים למסעות בגארדרובה

  1. תודה לכן ,יופי של בלוג,כמו מכתב שאתן שולחות לי כקוראת ומביאות אותי לנופים,לצבעים ,לטעמים ולמחשבות.
    יש למילותיכן הד
    תבורכנה ידיכן
    ושתהיה לכן שנה טובה ופוריה
    ורדה

    אהבתי

  2. ממפגש ספונטני ומשמח איתך בסטודיו אילנה
    ננגעתי. סיפורכן וכיווניכן מעלי שיחה פנימית.
    שנה נפלאה לכן, בבריאות יוצרת, בתנועה ובשקט אקולוגי.

    אהבתי

כתיבת תגובה