מסע בין אופנה ואקולוגיה

לונדון, מאי 2018.

בשנים האחרונות המוזיאונים לאופנה ועיצוב ברחבי העולם הפכו ליעד מבוקש לתיירים ושוחרי תרבות. העניין באופנה ובהיסטוריה של הלבוש עלה, והשמלות העתיקות יצאו מהארכיונים ומפינות נשכחות במוזיאון והפכו לעניין תרבותי מלהיב. מוזיאונים רבים התמקצעו בתחום התערוכות הרטרוספקטיביות שמעניקות רגע של יוקרה למעצבי אופנה, שלא הורגלו עד כה בחיבוק של הממסד האמנותי. אלכסנדר מקווין, לואי ויטון, פול סמית׳, בלנסיאגה ועוד ועוד זכו לתערוכות יחיד, ועוד מעצבים רבים השתתפו בתערוכות נושא, שמציגות בגדי הלבשה תחתונה, או לבוש פמיניסטי, או שמלות שחורות, או כל נושא אחר שעלה בראש האוצרים.

עכשיו, תערוכה חדשה במוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון מכה על חטא, ומציגה את הצדדים הפחות זוהרים וחיוביים של תעשיית האופנה.

Indonesian models wear eco fashion apparels designed by Indonesian well known designers Felicia Budi, Indita Karina, Lenny Agustin during "Detox Catwalk" organised by Greenpeace in the polluted paddy field in Rancaekek, West Java province to highlight the toxic pollution brought by clothing industry as well as the idea that 'Beautiful fashion shouldn't cost the earth'.

התערוכה, שנקראת fashioned from nature מציעה מבט יותר ביקורתי על ההשפעה השלילית של תעשיית הטקסטיל והאופנה על הטבע. מפעלי בדים סינתטיים מזרימים כימיקלים לנחלים ומזהמים אותם. בעלי חיים מנוצלים לטובת שימוש בפרווה שלהם לקישוט בגדים. כמויות של בגדים מושלכות לאשפה ומזהמות את הסביבה ועוד צרות למיניהן. בדרך אל היופי ואל הטרנד, בני האדם שכחו, כמו תמיד, לראות מה קורה סביבם.

יחד עם זאת, התערוכה לא רוצה לצער את המבקרים, ומציעה מבט קצת יותר אופטימי, שכולל גם ניסיונות עדכניים לשפר את היחס בין האופנה לטבע. התערוכה ממשיכה להציג את הטבע כמקור להשראה למעצבי אופנה: הדפסים של עלים ופרחים, אריגת חרוזים דמויית פרוות נמר, חיפושיות זוהרות רקומות על שמלה, כל אלה מופיעים בתערוכה כהיבטי החיוביים יותר של הקשר בין הטבע ליצירה.

Reboux, Caroline
Paris
1865-1870

Late 19th century

France
1780-1789

אך יש גם רעיונות חדשניים יותר, שמנסים להתחשב בטבע ולא רק לשאוב ממנו השראה (וחומרי גלם): בגדים מתמחזרים ומתכלים, בדים סינתטיים שלא מזהמים, מפעלים שעומדים בתקנים מחמירים ואריגים אורגניים חדשניים זוכים למקום מרכזי בתערוכה.

Mandatory Credit: Photo by Matt Baron/REX/Shutterstock /> Emma Watson at Met Gala, 2016.

באנגליה יש מודעות גבוהה יותר לצורך לעדכן את המדיניות של עולם האופנה ביחס לטבע. ליביה פירת׳, אשתו של השחקן קולין פירת׳, יזמה את הקמת חברת היעוץ eco age שעוזרת לבתי אופנה להפוך יותר ידידותיים לסביבה. בנוסף היא מעודדת שחקניות ונשים מפורסמות אחרות להופיע על השטיח האדום באירועי גאלה לבושות בבגדים ידידותיים לסביבה, מתכלים או ממוחזרים, או פשוט ׳למחזר׳ בגדים שכבר יש להן בארון במקום לקנות שמלה חדשה לכל ארוע. הרצון להמנע מבזבוז ולהגביל את השפע העצום של הסחורות שמציפות את חנויות הבגדים וגם את אתרי הפסולת בעולם, מסמל, אנחנו מקוות, גישה חדשה ללבוש ולאופנה. לא צריך הרבה פריטים בארון, אלא מספר מצומצם של בגדים שיוצרו באופן מתחשב ולא מזהם. לפי התערוכה הזו, נראה שזה הכיוון אליו צועדת התעשייה.

בסטודיו אילנה אפרתי ערכי הטבע חשובים ואנחנו מיישמים אותם ביום יום: יוצרים לבוש מתכלה ומתמחזר מבדים טבעיים, וגם עיצוב בגדים ממוקד בדיאלוג עם הלקוחה למנוע ייצור עודף ומזהם.

מעיל ערב מצלולואיד.
1936

7 תגובות ל-“מסע בין אופנה ואקולוגיה

  1. הי, ברכות על הכתבה. כאחת שעוסקת בצביעה טבעית והדפס טבעי אני רואה כמה שהתעשיה הישראלית רחוקה מהנושא. אמנם תעשיית טקסטיל כבר אין (משמח ועצוב גם יחד, לא פשוט בשתי מילים) אבל טרנד ההדפס והצביעה הכימים מזהם ביותר. אני רוצה לראות שהחזון לקיימות מגיע לבתי ספר לאופנה ומתקיים.
    חג שמח!

    אהבתי

  2. תודה בטי
    את צודקת ,
    כיוון שאין תעשיית אופנה בישראל לטוב ולרע יש להפנות את תשומת לב הצרכן הישראלי לנזקים שגורמים התאגידים שמייצרים עבורו בגדים זולים אשר אינם מתמחזרים ובתהלכי יצורם נגרמים נזקים אקולוגים כמו שאנחנו מספרות כאן תעשיית האופנה היא המזהם מספר שניים אחרי תעשייות הנפט.
    כדאי לעודד מחשבה ,ביקורת ותגובה , אנטי צרכנות חזירית …
    כל אחד לוקח חלק בהרס הטבע…!
    בברכה
    מסעות

    אהבתי

  3. פינגבק: מסע במעגל | מסעות בגארדרובה·

  4. פינגבק: מסע בעקבות מהפכת האופנה | מסעות בגארדרובה·

כתיבת תגובה