מסע סגירה

תל אביב, ספטמבר 2017.

ישראל של שנת 2017 מוצפת במותגי יבוא של אופנה מהירה באיכות נמוכה ובמחיר זול הנתפרים בעולם השלישי בתנאי העבדות המודרניים. כתבנו בבלוג לעיתים קרובות על התפוררות תעשיית הטקסטיל, בארץ וגם באיטליה ובארצות מערביות נוספות, שגרמה להתערערות עולם האופנה. ללא בסיס יציב של יצור טקסטיל, קשה למעצבים להפיק את המיטב מרעיונותיהם וליצר בגדים איכותיים, חדשניים ומעוררי השראה. בנוסף, האינטרנט שינה את הרגלי הצריכה וההפצה של פריטי אופנה ברחבי העולם. קל יותר לקנות בגדים זולים ברשת, ועלותם הנמוכה 'מצדיקה' לכאורה את ההימור שברכישה ללא מדידה. צעירים רבים עוצמים עיניים ומתעלמים מהאיכות הירודה ומתנאי התעסוקה המחפירים של התופרים, וממשיכים לקנות כמויות בגדים זולים באינטרנט או ברשתות כמו פריימארק ואפילו זארה וH&M. נראה שבעולם האופנה, יותר מאשר בעולם המסעדות או התיירות, למשל, הקנייה הזולה הפכה לסמל סטטוס חברתי, על חשבון האיכות, ההקפדה והעיצוב והאקולוגיה. כידוע ענף האופנה הוא המזהם השני אחרי ענף הדלק. לכן, בעינינו, הקשיים של תעשיית האופנה הישראלית קשורים כמובן בהיבטים הפרקטיים (מחסור בתעשייה תומכת) אך גם בהיבטים חברתיים וחינוכיים, שגרמו לכך שמעטים כיום מבחינים באיכות תפירה, בד וגזרה ובהיבטים האתיים, החברתיים והאקולוגיים של צרכנות אופנה.

השבוע, רצינו לשתף את קוראי הבלוג בנעשה בסטודיו אילנה אפרתי. לאורך שש וחצי שנות כתיבת הפוסטים השבועיים, ניתנה לנו הזדמנות לחשוף בפני לקוחות הסטודיו ובפני קוראינו את הרעיונות וההשראה שמאחורי היצירה של אילנה כמעצבת אופנה, ומאחורי הכתיבה של אור כהיסטוריונית של הרעיונות. הבלוג הוא גם הזדמנות עבורנו לחדד את המחשבה ולמצוא כיוונים חדשים ליצירה. לכן, חשוב לנו לשתף אתכם בהחלטה של אילנה לסגור את קו תפירת העילית של הסטודיו שלה. מי שעוקב אחרי הפוסטים שלנו לא יופתע מההחלטה הזו לאור מחשבותינו על הקשר בין אופנה לכלכלה, תרבות, וחברה בישראל ובעולם. הפעילות שלנו בסטודיו הייתה המענה המעשי למחשבות האלו. דרך היצירה הקפדנית והאיכותית, דרך חומרי הגלם המצויינים, דרך עיצוב נקי ועל זמני, אילנה מצאה את התשובה שלה לשינויים החברתיים והתרבותיים שעמעמו בעינינו את כוחה של האופנה. עכשיו, היא החליטה למצוא דרכים חדשות להביע את הרעיונות היצירתיים שלה, ולסגור את קו אופנת העילית שהקימה לפני 35 שנה. רבבות הפריטים האיכותיים, העל זמניים והאהובים ששוכנים בגארדרובות של לקוחותיה, הם ההוכחה לאורך החיים של הרעיונות של אילנה. אתם מוזמנים להתעדכן כאן בפרויקטים העתידיים שלנו, בתקווה לצאת יחד לעוד מסעות רבים בגארדרובה ומעבר לה.

סגירת קו תפירת העילית של אילנה אפרתי, 1982-2017

שלום לך לקוחה יקרה,

בקרוב מתחילה שנה חדשה, זמן של סיום וזמן של התחלות חדשות.

בספטמבר 2005, התחלתי בתכנון מערך חדש שיאפשר את המשך הפעילות של הסטודיו שלי בתל אביב במקביל למעבר לחיים לסירוגין בין תל אביב לאיטליה.

הסיבות לשינוי היו אישיות אבל נגעו גם בתובנות מקצועיות, ובהן השפעת הגלובליזציה על האופנה בישראל, צמיחת דור צרכנים חדש שהתחנך לקנות מוצרים רבים וזולים, ומחסור בעובדים מקצועיים בתחום התפירה.

כדי לא לשנות את איכות העבודה ולא להתפשר, שיניתי את מערך העבודה של הסטודיו. הקטנתי את הפעילות העסקית שלי, הפסקתי לייצר סדרות כמו קו הכותנה א.א. וביטלתי את המכירה לבוטיקים מתמחים בבגדי מעצבים כמו שנהגתי בשני העשורים הראשונים של המותג.

אופי העבודה החדש התמקד ביתרונות של המותג "אילנה אפרתי": תפירת עילית בסטודיו ועבודה מדויקת בפגישות אישיות. התוצאה הייתה אוסף של בגדים בתפירה עילית, שמתחדש מדי חודש, והיה חידוש בשדה האופנה המקומי שהתמקד בשנים האחרונות בגידול ובפתיחת קניונים ורשתות.

כך איפשרתי לך להמשיך ולהנות מבגדים איכותיים, שעיצבתי וייצרתי בסטודיו בתל אביב מחומרי גלם ייחודיים שבחרתי עבורך במילנו, איטליה.

זו הייתה ונותרה התשובה שלי לאופנה בעידן הגלובלי, שמתאפיינת בקצב מהיר, העדפת כמויות על איכות, ושפע מוצרים זמינים לקנייה באינטרנט .

בעיני, ובעיני רבים, הסטודיו שלי היה ונותר יוצא דופן בזכות איכות התפירה הגבוהה, המפגש האישי, ההקשבה לצורכי הלקוחה, בחירת החומרים והתאמתם לעיצוב ולאקלים המקומי. במקום קמפיינים יחצ"נים, הבגדים דיברו בעד עצמם, והלקוחה הייתה יכולה להרגיש באופן בלתי אמצעי את המגע של חומרי הגלם השונים הטבעיים בלבד, כמו משי ,קשמיר ,עורות דקיקים, פשתן וכותנה, שיתרונם אינו רק אסתטי אלא גם אקולוגי.

עבורי, המשמעות של המושג "יוקרה" היא היכרות אישית שלי כמעצבת עם הלקוחה. המפגש בינינו היה הזדמנות ליצור את הבגד שמתאים לך, הלקוחה באופן אישי, במקום לקנות בגד מתוך פס יצור במידות ממוצעות שנקבעו אי שם. בסטודיו, הלקוחות מצאו מוצר איכותי, ולא חד פעמי, ולאורך שנים יכלו לבנות מלתחה של בגדים אמיתיים, לכל יום, בגדים "לחיים" ולא רק "לארוע".

בסוף השנה הזו, בחודש דצמבר 2017, בתום שלושים וחמש שנים, תיפסק פעילות קו תפירת העילית שלי.

עדיין לא החלטתי על דרכי החדשה, אך את מוזמנת להתעדכן בחידושים, הפתעות ורעיונות חדשים במייל, במגזין השבועי שלנו "מסעות בגארדרובה", בפייסבוק ובאינסטגרם.

אני יודעת שזו הודעה לא פשוטה, אך אני גם יודעת שבמלתחה הפרטית שלך יש בגדים איכותיים, שאינם תלויים בטרנד הרגעי וישרתו אותך עוד שנים רבות.

במשך החודשים הקרובים, הסטודיו ממשיך בפעילות בתאום מראש, ותוכלי להשלים את מלתחתך מן האוסף החדש או להגשים חלומות בתפירה אישית. את מוזמנת ליצור קשר באימייל.

בברכת שנה טובה, אילנה

20 תגובות ל-“מסע סגירה

  1. היי אילנה, איזה יופי של בלוג ואיזו הפקה עדינה ואיכותית של צילומים (זו הבריכה בבית שליד טודי?).

    אהבתי

    • הבחירה לצלם במים היתה איטואיטיבית המים כיסוד המזל שלי , סמל לשפע , מקור החיים ,מסמלים גמישות אך גם כח ״מים שקטים חודרים עמוק״. 

      אהבתי

  2. שלום לכן אילנה ואור וברכת שנה טובה ומבורכת.
    מעבר לכל הנימוקים המוצדקים והמעציבים להחלטתך אילנה, אין לי אלא לשמוח ולהעריך את ההתחדשות שאת מאפשרת לעצמך. מאחלת לך הצלחה רבה ובטוחה שמעיינות יצירתך יבואו לידי ביטוי מרהיב.
    הצילומים נפלאים ממש.🌻

    אהבתי

  3. המון אומץ.בטח הרבה לבטים שקדמו לכך. אבל כמו בשיר שלום חנוך שר: תמיד הכי חשןך לפני עלות השחר…
    נראה ששחר חדש מחכה לך.
    בהצלחה רבה!! ושנה טובה.

    אהבתי

  4. פרק בחיי,בן למעלה משלושה עשורים, הסתיים לו עם החלטתה של אילנה אפרתי, המעצבת האהובה עלי, לסגור את קו אופנת העילית.
    יחידה מסוגה אילנה אפרתי, בשל הקפדה על איכות החומר והתפירה שלא כל כך מקובלים בארצנו.אין תחליף.זכיתי שבארוני הפרטי יהיו בגדים על זמניים שלא נס ליחם.
    בהכירי אותה את אפרתי אני משוכנעת שכמו בכל עשור היא תפציע עם יוזמה חדשה. אז יש למה לצפות.
    תודה על כל מה שלמדתי ממך .

    Liked by 1 person

  5. אילנה יקרה
    המעצבת האהובה עליי מכל
    אכן הפריטים היפים ביותר במלתחתי הן פרי יצירתך מכירה אותך מן היום הראשון ומלווה את עשייתך והתחדשותך התמידית . את אשיות מרתקת ואין לי ספק שנכונו לנו עוד הרפתקאות ייחודיות בהמשך
    תהיי ברוכה בכל מעשייך
    שלך בהערכה רבה
    זיו

    אהבתי

  6. תודה רותי
    היה לי העונג לעבוד איתך בעבר ואמשיך גם בעתיד להנות מהדיאלוג הפורה בינינו.
    תודה על האמון והתמיכה שנתת לי כיוצרת מהיום שנפגשנו אי שם בשנות השמונים של המאה הקודמת ..

    אהבתי

  7. אילנה ואור יקרות ואהובות

    דרך ארוכה עברה מיום הנסיעה בפיאט 400 ביום גשום וסוער כשמים חודרים לבטן המכונית מלימודי האומנות בדרך הביתה ,,,,,,,,,,,
    הצילומים מרגשים כואבים ונפלאים ,,,,,,,
    צ'ואנג טסה אמר "להחביא את העולם בתוך העולם" את נפרדת מעולם הנתינה בו חיבקת אלפי נשים מכורות לבגדיך האיכותיים וזורמת לעולם חדש ומפתיע ,
    הקסם הטמון בנו משנה את חיינו ,,,,,מקצה לקצה ,המילים הם תמונה של המציאות,
    מאחלת לך ולאור [זוכרת את יום בואה לאוויר העולם] הצלחה חדשה שדרכך החדשה תפיג ותפריח מרגניות כבטוי ליצירתך,,,,,,,,,,,,,,,,,,אין לי ספק שתפתיעי אותנו בדרכך החדשה ,,,,,,,,,
    מאחלת לך לאור ולשלומי ברכות לשנה קסומה ונפלאה,
    שלך ברכה ביינ ונידה גיא

    אהבתי

  8. ברכה יקרה
    הרבה שנים של חברות ויצירה מאז המפגש בסדנאות של מוזאיון תל אביב אי שם בתחילת שנות השמונים
    איני נפרדת מעולם של נתינה כי הנתינה היא חלק ממני תמיד ,
    אמשיך לשתף בבגדים יפים ברעיונות .מחשבות בבלוג ובאינסטגרם ובהמשך במיזמים חדשים
    תמיד שלך
    בברכה
    לך וליקרייך שנה של בריאות ואושר
    אילנה

    אהבתי

  9. אילנה יקרה, הכרתי אותך ממש לא מזמן כאן בבלוג ובאינסטגרם. אוהבת במיוחד את המילים והתמונות. קיוויתי שיום יבוא ואצליח לרכוש גם בגד.
    בנתיים אמשיך לטייל בין איטליה ותל אביב דרכך.
    בהצלחה בדרך החדשה. את אישה מיוחדת
    מחכה לקרוא על עוד הרפתקאה שלך.
    שנה טובה💛

    אהבתי

  10. אילנה יקרה,

    למרות מילות הפרידה והמהלך הכרוך בהן, כמו גם התסכול שהולכות וכלות איכויות שכאלו מעולמנו,

    בהיותך מי שאת – ביצירה מתמדת , מסקרנת, מאתגרת , מחדשת, רגישה, מרחיבת אופקים, מעוררת השראה ונדיבה,

    שתהיינה לך התחלות והמשכים מבורכים ופוריים,

    שנה טובה לך אילנה יקרה ולבני ביתך

    בידידות ובהערכה רבה,

    דלית

    ________________________________

    אהבתי

  11. תודה דלית יקרה
    עברנו כברת דרך יחד בדיאלוג מרתק
    מעצבת אחת מול קהילה נאמנה של נשים עצמאיות מחשבה .
    האתגר שלי היה תמיד להבין את המקום ,המקומיות והפן האנושי של היצירה .
    נהנתי משנים של אתגרים מעניינם ומפגשים מרתקים עם נשים ישראליות ומעוררות השראה.
    אני מודה על ההזדמנות שנפלה בחלקי לעצב בגדים תוך היכרות קרובה עם
    האשה הפרטית שלובשת אותם.
    שנה חדשה טובה

    אהבתי

  12. אילנה ואור המקסימות – עצוב, עצוב אבל גם שמח שאתן עושות מה שאתן אוהבות ורוצות. כל כך הרבה שנים של חברות שימשיכו ויפרחו. ההנאה שנתת לנו אילנה בכל בוקר כשפותחים את הארון – הדברים הנפלאים שבוחרים ללבוש – שנותנים כוחות, אנרגיה, התפעלות, הערצה וחיוך . לדעת שתגיע לעבודה או לכנס בעולם- ותמיד יהיה מישהו-מישהי – גבר או אשה שיגידו. – אה, כמה מקסים – זה אילנה אפרתי! כ- אין כמוה, ואני מרחיבה בהתפעלות לגבי אלמנטים הייחודיים של הבגד. דפנה ואני נושאות באון את האוצרות היפים האלה שאת הגית וייצרת ותכננת!! סמל של אסתטיקה וההנאה והתעלות – שחיבוק של הבגדים הנפלאים הללו – ולמעשה את – נתת לנו חיים טובים יותר.
    אוהבות, אילנה ודפנה

    אהבתי

  13. אילנה ודפנה יקרות
    תודה על המילים ,
    עברנו כברת דרך יחד , צמחנו וגילינו דברים יפים כמו למשל מה אנחנו אוהבות ,מה נוח לנו ללבוש,מה עושה לנו טוב ,לא התפשרנו לא אני ולא אתן לא חיפשתן את הפתרון הזול או הטרנד הרגעי חשבתן אחרת ובכך ניהלנו דיאלוג מפרה ללא פשרות .
    לראות את פרופסר דפנה שוהמי המקסימה באה מניו יורק עיר שבה לא חסרים בגדים ומתאמת איתי את בואה כדי לרכוש את הבגדים שהיא אוהבת זה מקור האנרגיה ליצור אני בטוחה שיש לך עדיין את הבטלדרס הקטן בצמר חאקי שאבא קנה לך מתנה אצלי פעם …..שנים חולפות והבגדים מזכירים לנו ימים ורגעים אהובים.
    ואת אילנה יקרה פרופסורית מוערכת בכל העולם שנוסעת בין אוסטרליה לניו יורק, אפריקה ואיטליה ובכל מזג אויר צריכה את הבגד הנח שנותן כח לעוד מפגש עוד הרצאה ועוד מחקר מרתק
    אוהבת אתכם ואת הכח שנתתם לי להמשיך ולעצב בגדים יפים עבורכן ,
    הבגדים שאתן ״גרות״ בתוכם !
    שלכן אילנה

    אהבתי

  14. פינגבק: מסע שנתי – שבע שנים למסעות בגארדרובה | מסעות בגארדרובה·

כתיבת תגובה