מסעות בפריס (2)

איטליה יולי 2017

גן ורדים באיטליה הוא אולי המקום הראוי ביותר לכתוב בו פוסט על התערוכה החדשה של דיור שנפתחה לא מכבר בפריס. הגן הוא אולי המקום הקרוב ביותר אל עולם האסטתיקה וההשראה של דיור היוצר. גנים ופרחים היו בין מקורות ההשראה המשמעותיים ביותר עבורו מאז ומתמיד. מזיכרונות ילדותו בוילה מוקפת גנים באיזור כפרי בנורמנדי, ובהמשך כבעל גלריה בפריס, הוא נודע באהבתו לציור טבע אימפרסיוניסטי. בקריירה הקצרה שלו כמעצב אופנה נהג בין היתר לשהות באחת מאחוזותיו הכפריות כחודשיים לפני יצירת קולקציה חדשה על מנת לספוג השראה ושם צייר ושרטט את הדגמים החדשים מוקף פרחים וטבע.

הפרחים היו מטאפורה לסגנון החדש שיצר ב1947 בעוד צרפת עדיין שרויה בתקופת הצנע הקשה של אחרי מלחמת העולם. דיור חלם על עולם חדש  ושונה ויצר דמות אשה חדשה, "אשה פרח", דמות רכה ואלגנטית כמו נסיכה בעלת מותניים צרים וחצאים נפתחת כמו עלי כותרת של פרח. האוסף הראשון שהציג בפברואר 1947 נקרא corolla, ניצן של פרח. אבל דוקא הכינוי שנתן עורך העיתון הרפרז בזאר לאוסף החדשני והנועז new look ״ניו לוק״ נחרת בזכרון הקולקטיבי באופן הכי משמעותי בהיסטוריה של האופנה .

התערוכה המונומנטלית ״תופר החלומות״ במוזאיון ארט דקורטיב מצדיקה לבדה נסיעה לפריס עבור מי שמתעניין באופנה, אמנות, אסתטיקה ואומנות. שווה אפילו לבקר בה מספר פעמים. אוצרי התערוכה (שניכר שתקציבה היה בלתי מוגבל) התפרשו על כל חלל המוזיאון במטרה להציג את עולמו העשיר של בית דיור.

 

מאות פריטים שונים ומגוונים ממלאים את החדרים ואת ארונות התצוגה, בהם מוצבים יחד פריטים רבים מתקופות שונות אך בגוונים דומים: שמלות, תיקים, נעליים ואביזרים יחד.

כריסטיאן דיור היה מעצב ואיש עסקים מוכשר בעל חזון ואמביציה. הייתה לו אינטואיציה גבוהה, שהתבטאה לעיתים באמונות טפלות שנתנו לו, לדבריו, סימוכין וביטחון בדרכו. כך הוא חיפש סימנים שיצדיקו את פתיחת בית האופנה על שמו בשנת 47, בתקופה שבה צרפת החלה רק להתאושש מהמלחמה, ממשטר וישי ומהכיבוש הנאצי. ההצלחה המטאורית שלו הייתה אינטנסיבית וקצרה: בשנת 1958 הוא נפטר מהתקף לב במהלך שהותו בחופשה באיטליה. כך הסתיימה קריירה קצרה שהותירה מספיק תכנים והשראה לעוד שישה מעצבים ביניהם איב סן לורן, ג׳אנפרנקו פרה, ג׳ון גאלינו. מעניין לראות כיצד המעצבים של דיור, שנקראים היום מנהלים אמנותיים, מתמודדים עם הירושה הזו בעולם עכשווי שערכי האסתטיקה שלו כה שונים.

צילום אילנה אפרתי

כל הזכויות שמורות

התערוכה מתקיימת עד ינואר 2018

תגובה אחת ל-“מסעות בפריס (2)

  1. פינגבק: מסעות בפריס (3) | מסעות בגארדרובה·

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s