מסע בסגנון דיויד הוקני 

לונדון מאי 2017

השבוע הספקנו לבקר בטייט בריטן בלונדון בתערוכה הרטרוספקטיבית של דיויד הוקני, אמן בריטי שהתגורר מרבית חייו בקליפורניה. הוקני עבר לקליפורניה בשלהי שנות השישים מחבל יורקשיר שבבריטניה. הוא הושפע מאד מהשמש ״הים תיכונית״ של לוס אנג'לס, מהאור הבוהק והמתירנות של החברה ההוליווודית שהיו היפוך מוחלט לאפרוריות הגשומה והפוריטניות החברתית בה גדל. קל לשכוח היום שבבריטניה באותה תקופה יחסים הומוסקסואליים היו עבירה פלילית.

השפעת האור ואורח החיים האמריקאי ניכרים באופן מובהק בעבודתו. הוקני בנה שפה צבעונית מוגדרת ומזוהה, שמתאפיינת בצבעים העזים שמצא בקליפורניה. עבודתו מאד גרפית וצילומית. פלטת הצבעים שלו נעה בין כחולים טורקיזיים לירוקי דשא בוהקים וורודים.

"PORTRAIT OF AN ARTIST (POOL WITH TWO FIGURES)" 1972
© DAVID HOCKNEY
PHOTO CREDIT: ART GALLERY OF NEW SOUTH WALES/JENNI CARTER

ציורי בריכות השחיה הפכו מיד לאחד המוטיבים החזקים והמזוהים עמו. ציורי המים וההשתקפויות, האלמנטים הגרפיים והנערים השוחים בעירום, הפכו לסימן היכר של תרבות הוליווד של שנות השבעים. אז הוא גם יצר את הסרט הדוקומנטרי המתז הגדול (big splash) שהיה פורץ דרך לתקופתו. בשנות השבעים הסרט הוקרן במוזיאון תל אביב, והציג בויזואליות כובשת וממגנטת את סגנון החיים של חבריו (רובם הומוסקסואלים) שהפכו גם למודלים שלו לציור כמו מעצב האופנה אוסי קלארק.

"OSSIE WEARING A FAIRISLE SWEATER" 1970
© DAVID HOCKNEY

הוקני יצר שפה גם בסגנון הלבוש האישי שלו שהיה מאד מובהק ומזוהה. בצילומי התקופה, אפשר להבחין בשינוי ברור בלבוש של הוקני בעקבות המעבר מאנגליה לקליפורניה. בצילומים מוקדמים שלו כשלמד בלונדון ברויאל קולג', הוא נראה בחור ביישן  ומגונדר בשמרנות, לבוש בחליפה כהה ושערו כהה, נער קולג' אנגלי טיפוסי. בהמשך, בקליפורניה, הוקני חימצן את שערו לבלונד פלטינה, הרכיב משקפיים במסגרת עגולה ומודגשת, ושינה את צבעוניות הבגדים שלו. הסגנון נותר קרוב ללבוש האנגלי המסורתי. אך הוא נתן לקלאסיקה טוויסט אישי, ונהג ללבוש מקטורנים בהירים, מכנסים צבעוניים וגרבים בצבעים עליזים, שבצבצו מהנעלים. סימן היכר נוסף הן עניבות עם פסים לרוחב וערבוב פסים ונקודות יחד.

"MODEL WITH UNFINSHISHED SELF-PORTRAIT" 1977
© DAVID HOCKNEY

בציורים כמו בחיים, הוקני מקפיד על דיוק וסגנון. הדימוי הויזואלי ואסתטי שלו מזוהה ומובהק. יש לו מודעות מאד גבוהה לפרטי הלבוש של המצוירים בתמונותיו, והבחירה בבגדים לעולם אינה מקרית (תמונות מסוימות אף נקראות על שם הבגד שנלבש בהן). הרגישות של הוקני לצבע, לטקסטורה ולחיבורים מפתיעים, הופכת אותו לאייקון אופנה מקורי ומעניין. אנחנו מציעות לכן פה כמה רעיונות ללבוש עכשווי בהשראת הסגנון והצבעוניות של הוקני, משנות השבעים ועד היום.

David Hockney "Garden with Blue Terrace" 2015 © David Hockney
Photo Credit: Richard Schmidt

© David Hockney
Photo Credit: Jean-Pierre Gonçalves de Lima

צילומי בגדים: אילנה אפרתי ורן גולני, מתוך אוספי "אילנה אפרתי", כל הזכויות שמורות.

4 תגובות ל-“מסע בסגנון דיויד הוקני 

  1. שבת שלום, בעניין רב אני קוראת את הפוסטים שלכן, והפעם זה מעניין מאד מאד.
    ההסברים הכתובים והמצולמים משלימים זה את זה בטעם טוב. ת ו ד ה .
    אגב אילנה, ראיתיך בבקורת עבודות במכללה של ויצו חיפה, במחלקה לעיצוב אופנה, וכבר שם התרשמתי מהדברים שאמרת.
    יישר כוחכן.

    אהבתי

  2. פינגבק: מסע אישי עם דיויד הוקני | מסעות בגארדרובה·

  3. פינגבק: המסע של גברת ואדון קלרק | מסעות בגארדרובה·

כתיבת תגובה