מסע בין אופנה ופיסול

לונדון, פברואר 2017

השבוע הציג בית האופנה הותיק ברברי את הרעיונות שהובילו את מעצבי הבית ובראשם christopher bailey לעצב בגדים חדשים לסתיו 2017.

מותגי יוקרה לא עומדים בראש סדרי עדיפויות הכתיבה שלנו ״במסעות בגרארדרובה״. לא פעם אנחנו משתוממות מחוסר הקשר בין הבגדים המוצגים על המסלולים לחיי המציאות שלנו, לתרבות, לאסתטיקה מוכרת או אפילו לאנושיות. אך השבוע בתצוגה של ברברי זיהינו חיבור של הרבה רעיונות מהסוג שאנחנו מקדמות כאן בשנים האחרונות!

התצוגה התאפיינה בדגש על תהליכי עבודה כמו שכתבנו כאן, על אמנות ואומנות, ויצרה חיבור משכנע אל מקורות תרבותיים בסביבה בה פועלים המותג והמעצב.

אחרי ששחקו עד לזרא את בדי המשבצות בגני חאקי ובז׳ ופוררו את כל היוקרה האלגנטית שהייתה משויכת אל המראה הבריטי השמרני והמאופק שהם יצגו, החליטו בבית ברברי לעשות שינוי משמעותי.

בשבוע האופנה הבריטי ב-2016 השיקו את 'מייקרז האוס' במרכז לונדון. היוזמה מהדהדת את כוונות המותג לחזור ולפתח את הקשר בין האופנה העכשווית לבין שורשיו התרבותיים אומנותיים של בית ברברי. הכיוון שהחל בשנה שעברה הבשיל השבוע לכדי אוסף שנקרא ״השראה ותהליך בהשראת הפסל הבריטי הנרי מור.״ המותג מפנה את תשומת הלב שלנו שוב אל האומן העומד מאחורי חומרי הגלם, אל הטקסטילים שיוצרים את ההבדל כמו שכתבנו כאן על ויליאם מוריס. על ידי החיבור עם מור, ברברי מבקש לשוב אל המסורת של הקראפט, אל היוצר והאמן המקומי הבריטי שנדחק לשוליים בתנופת הגלובליזציה.

אנחנו כותבות ומסקרות את הקשר המסקרן בין אמן לאופנה והתערוכה על מדאם גרה במוזיאון פיסול בפריס לפני כחמש שנים היתה אחת התערוכות פורצות הדרך בה האוצר קשר בין עבודת מעצב האופנה ,תהליכי העבודה והחומרים לבין האמן במקרה הזה גם פסל. עכשו החיבור בין אמנות ועיצוב קיבל גושפנקא נוספת מאחד מבתי האופנה הגדולים.

יאמר לזכות מעצב הבית שבגדי הגברים שהציג לא היו רחוקים מהרעיונות והאסטתיקה של בגדי הנשים. האווירה היוניסקסית לא הייתה בהכרח אנדרוגנית, אלא חיברה אלמנטים נשיים וגבריים בלי לבטל את הזהויות השונות. ניתן בקלות לערבב את הפריטים לה ולו. טשטוש המגדר היה כה מדויק ומעודן ובא לידי ביטוי גם בבחירת חומרי גלם כמו כותנת תחרה, דנים, צמר אפור מלנז׳ ששחקו משחק כפול, גברי ונשי. כי הרי מי קבע מי ילבש מה?

גולת הכותרת היו שבעים ושמונה פרטי אומנות יחודיים שנעשו בעבודת אומן בהשראת ארכיון הפסל המפורסם הנרי מור ובשיתוף פעולה עם קרן הנרי מור. הפריטים התהדרו בחומרים שונים ויחודיים. אלו היו חלקי לבוש עליונים, מעין שכמיות שהונחו על כתפי הדוגמנים, עשויות ממגוון חומרים כמו זכוכית, תחרה, נוצות, פנינים, צמר ועוד.

הרעיונות מאחורי המהלך האמנותי של ברברי מכריזים  שה"תהליך" הוא השחקן החדש באופנה. הרעיונות האלה באו לידי ביטוי בארועים השונים של ברברי בשבוע האופנה של לונדון, ביניהם תצוגת המסלול היחודית בנוכחות פסלים אייקונים של האמן מור, תערוכה של פריטים מהתצוגה המתקיימת בmakers house עד 27/2 (ותנדוד בהמשך לערים נוספות) וגם כיתות אומן, סדנאות הדפס ושעורי ציור שהוצעו לקהל השבוע בחלל של ברברי בלונדון.

תהליכים ומחקר הם לב היצירה המקורית ומבדלים אותה מהעתק או ציטוט לעוס. בין אם זה פריט לבוש, פסל, בד, ציור טקסטיל, זו הדרך היחידה שלנו להבין ולבחון יצירה מקורית.

תגובה אחת ל-“מסע בין אופנה ופיסול

  1. פינגבק: מסע עם בלנסיאגה | מסעות בגארדרובה·

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s