מסע בין סוקולנטים לורדים

איטליה, פברואר 2017.

את השבוע האחרון הקדשנו לגיזום החורפי של אוסף הורדים שלנו המונה שלל זנים שונים: שיחים, מטפסים, ננסים או בסגנון עץ על רגל דקה. אוהבי הורדים עסוקים בחודש פברואר בהכנות לקראת האביב. לגיזום הנכון של הורדים יש חשיבות רבה לצמיחת הורד בעונה הבאה. הגיזום נעשה עם מזמרות חדות כדי שהחיתוך יהיה חד ונקי. יש להקפיד על כפפות עבודה כדי להמנע משריטות הקוצים החדים. אופן הגיזום מותאם לסוג הורד ונועד להצמיח ענפים חדשים ולנקות את הצמח מענפים שהתיבשו או נשברו. כאשר מגזמים את הורדים יש להתרכז ולתכנן את כיווני צמיחת הענפים כך שהורד יהיה מאוזן וענפיו לא יתנגשו אחד בשני. יש לאתר על הענפים את טבעות הצמיחה החדשות ולגזום סמוך אליהן.

img_5627

הורד נולד במקור באסיה המרכזית, באיזור שבין אירן לסין, והתביית היטב באירופה. בתרבות המערבית הוא נחשב לפרח קלאסי, רומנטי ואלגנטי, ואף כבש מקום מכובד באמנות, בספרות ובשירה. הנסיך הקטן מתאר ברגש רב את השושנה שלו ואת הטיפול המיוחד שהיא דורשת. מלכת הלב האדום בארץ הפלאות של עליסה העניקה חשיבות רבה לצבע האדום של הורדים המקשטות את ממלכתה, עד כדי שגנניה האומללים החליטו לצבוע אדום את הורדים הלבנות פן יערפו את ראשם. הורד ידוע גם כסימלן של תנועות ומפלגות סוציאליסטיות באירופה, מזכרת מימי מרד הסטודנטים בפריס במאי 1968 כאשר הם ענדו ורד על דש בגדם כסמל המאבק.

img_5623img_5628img_5621img_5622
יש שמכנים את הורד מלך הגינה, אולי כי הוא דורש הרבה תשומת לב בהשקיה ומשטר גיזום קפדני, בטיפולים למניעת מחלות ועוד. אבל כאשר הורד מתעורר מתרדמת החורף בפרץ של פריחה אין לו מתחרים ויופיו מצדיק את המאמץ. אבל אולי הורדים היפות והמעודנות ומטענן התרבותי אינם שייכים יותר לעולמינו המהיר? אולי לאנשים צעירים אשר עיניהם טרודות במסכים דיגיטלים חסרה תשומת הלב שדורש הנסיך הקטן עבור השושנה שלו? מי זוכר מתי צריך לגזום או להשקות? מי מוכן להסתכן בדקירה מקוץ חד?

img_5636img_5635img_5634img_5633img_5632img_5631img_5630img_5626img_5625img_5624img_5637
החיבה לורדים נראית בעינינו כאנטיתזה המושלמת לטרנד הירוק (והותיק) של דור המילניום: הסוקולנטים. הצמחים הירוקים האלה הם זנים של צמחים ממשפחת הקקטוסים חסרי קוצים ובעלי מנגנון מיוחד המונע אידויי המים הנאגרים בעליהם הבשרניים והעסיסיים (ומכאן שמם, סוקולנטים), המאפשר להם לשרוד בתקופות יבשות. במסעותינו באינסטגרם וברשתות החברתיות גילינו את האופנה הגועשת של הסוקולנטים והקקטוסים, הממלאים זה כמה שנים את עולמם הויזואלי של צעירי המערב, והגיעו גם לישראל.

img_5586

img_5589 img_5587

בעינינו, הסוקולנטים מייצגים את ההעדפות של הדור הנוכחי. לא סתם הם הפכו לטרנד שכובש כל אדן חלון ופינת עבודה. הסיבה בעינינו ברורה: אם שכחנו להשקות, לא קרה שום דבר; אין צורך לגזם ואין קוצים דוקרניים; הצמיחה איטית ולא תופסת מקום; הצמחים אדישים לעונות השנה ועליהם לא נושרים ומלכלכים. בקיצור מדובר בצמח שהוא כמעט חפץ, 'טבע' מבוית שקל להשתלט עליו ולנהלו. כמו המזגן שממזג את הטמפרטורה והופך את עונות השנה לרצף אחיד, כך גם הסקולנטים מעניקים נוף קבוע ללא שינויי וללא השקעה. המאבק הדמיוני בין הורדים לסוקולנטים אינו רק בחירה אישית או אסתטית; זוהי למעשה דילמה בין שני אורחות חיים שונים ומנוגדים, בין השקעה עיקשת לקיבעון בוטח; בין תקווה לעתיד לא בטוח לשמרנות דלת סיכון. אנחנו כבר בחרנו צד. ואתם?

צילומים: אילנה אפרתי.

6 תגובות ל-“מסע בין סוקולנטים לורדים

  1. לסוקולנטים רבים פריחה מרהיבה ומפתיעה, והמופע שלה כל כך נדיר ומיוחד על רקע האפרוריות הכללית של הצמח, שמגדלי סוקולנטים מצפים לה מדי שנה. אני חושבת שהפריחה הזו היא מרכיב חשוב בגידול סוקולנטים, ולא נכון להגיד שאין להם התפתחות או שינוי.

    אהבתי

  2. היי אילנשו הצילומים מדהימים והכתבה מדהימה מי כמוך יודעת כמה אני מכורה לורד , לשושנה , ועד כמה היא מעסיקה אותי באומנות ,,,,,,,,,,,מאד אהבתי

    אהבתי

  3. איזו רגישות נהדרת לורדים ואיזו אהבה. כמו לגדל ילדים עם הקשבה ותשומת לב…

    והצילומים ממש מופלאים

    אהבתי

  4. אני מגדלת סוקולנטים וקקטוסים מעל עשרים שנה, בדיוק מהסיבה שציינת – אלו הצמחים היחידים שלא מתים לי. הם גדלים, מסתעפים, פורחים והכי חשוב – אפשר לחתוך חתיכה מהם ולתת לחברים.

    אהבתי

כתיבת תגובה