מסעות בפירנצה

תצוגות האופנה בהן דוגמניות ודוגמנים מציגים לפני קהל מוזמנים את חזונו העתידי של המעצב הן כבר ענין שבשגרה. שבועות האופנה הרבים משדרים אלינו דימויים מכל רחבי העולם. מעל מסכי הסמארטפונים אפשר לצפות בתצוגות בזמן אמת. לא פעם  מראה הבגדים כל כך מרוחק ומנותק ממראה הרחוב המוכר, עד שהוא נדמה כמעט בדיוני לנוכח המציאות.

יצאנו לשוטט ברחובות פירנצה ההיסטורית, עיר העוטפת את המבקר באריג סמיך של יופי הניבט מכל זווית: כיכרות, רחובות, פסלים, גנים, בניינים ועושר שהעין אינה מכילה.

firenze-8

בפירנצה נולדה תצוגת האופנה האיטלקית הראשונה שהתרחשה באמצע המאה הקודמת. זו הייתה תקופת הרנסנס השני של איטליה בתום מלחמת העולם השנייה.

בפברואר 1951 הבין היזם ואיש העסקים Giovanni Battista Giorgini את הפוטנציאל הבינלאומי הגלום ביופי ובאיכות של האופנה המקומית ואירגן את תצוגת האופנה הראשונה אשר התקיימה במעונו הפרטי בעיירה לוקה בוילה עתיקה מהמאה השש עשרה הידועה בשם villa torrigiani. התצוגה, שאליה הגיעו קניינים אמריקאים חשובים הייתה להצלחה גדולה ונדדה לפירנצה שם הוצגה שוב ב-sala bianca המפואר שבפאלצו פיטי.

פירנצה הנביטה שמות רבים חשובים ומשמעותיים באופנה האיטלקית והבינלאומית  Gucci ,Enrico Coveri, Robeerto Cavalli Petrizia Pepe וגם סלבאטורה פראגאמו עליו כתבנו כאן.

על מה צמח כל היופי המודרני הזה? מקלעות הקש של התיקים, ארנקי העור בעלי האבזור המזוהה עם אביזרי רכיבה או מגפי נשים עדינות מעוצבות בסגנון מגפי פרשים, הדפסי משי עשירים (כתבנו על זה כאן מפעל המשי העתיק), והחיוט המעודן של מקטורנים וחליפות הצמר המשובח.

היו אלו הארטיזנים של פירנצה שיצרו את הבסיס ליופי המודרני של האופנה הפיורנטינית. מאחוריהם מאות שנים של ידע שנשמר בארכיוני הגילדות והאירגונים המקצועיים, אלו היו התנאים שאיפשרו למעצבים להוביל קדימה.

האופנה התפתחה באמצעות הארטיזנים המקומיים אשר נרתמו להתמודד עם האתגרים החדשים שהציבו מעצבי אופנה פורצי דרך.

מאז שנת 1958 איבדה פירנצה את הבכורה. את שבוע האופנה האיטלקי מובילה מילנו, עיר עתירת תעשייה מודרנית, שמשאירה מאחוריה את פירנצה הארטיזנית, קצת מנומנמת, כבר לא פורצת דרך אולי אבל משמרת את המסורות ואת היופי היחודיים לה. מעניין להביט בעוברים ושבים החולפים ברחובות ובכיכרות, כמו פוסעים בתוך מוזיאון פתוח נשמרים לא לקלקל את היופי בנוכחותם.

firenze-1

את סירות הגומי התלויות על פאלצו סטרוצי במרכז העיר תלה האמן הסיני איי ווי ווי, הידוע בפרובוקטיביות שלו. המיצג שלו נועד להזכיר לעוברים ושבים את הבעיות האקוטיות של עולמינו כמו גלי הגירה של פליטי מלחמה המתנדנדים בסירות על גלי הים, או משטרים טוטליטריים מודרניים.

firenze-3

את המייצב הזה אנשי פירנצה לא אהבו ומיעטו לבקר בתערוכה. אולי הלך הרוח המקומי מבקש לשמר את הקיים, להסתכל פנימה. אנשי פירנצה העכשיווים מעדיפים להסתגר ביופי שירשו מאבות אבותיהם, ולחיות בבועת היופי שלהם.

firenze-1 firenze-2
firenze-4 firenze-5 firenze-6 firenze-7 firenze-8 firenze-9 firenze-10 firenze-11 firenze-12

firenze-6 firenze-5 firenze-4 firenze-3 firenze-2צילומים ווידאו: אילנה אפרתי, 2017.

5 תגובות ל-“מסעות בפירנצה

  1. פינגבק: מסע שנתי – שבע שנים למסעות בגארדרובה | מסעות בגארדרובה·

  2. פינגבק: מסע איטי אל האגם | מסעות בגארדרובה·

כתיבת תגובה