מסעות פריסאים (3) – החיים בורוד

פריס, ינואר 2017.

לפעמים יש לנו תשוקה מסוימת למאכל, למקום, לצבע או לבגד מסוים.

התשוקה היא חמקמקה ושוכנת עמוק ברבדים שאין עליהם שליטה ואיננה בהכרח ניתנת להסבר הגיוני.

בתחילת השנה החדשה העולם נע בין אסקפיזם של ייאוש לבין תקוה של מחאה. אם לחזור לקלישאה הידועה, תמיד נמצא מי שרואה שחורות ויש גם כאלו שהעולם נצבע עבורם בוורוד. אבל אולי החיבור ביניהם דווקא מסקרן ומושך. בדרך זו או אחרת, תמיד אנו נעים בין תקוה לייאוש.

בביקורינו החודש בפריס ראינו המון גווני ורוד. פתאום הצבע הוורוד קפץ אלינו מכל מקום. מכריכות הספרים על המדפים בחנויות, זר ורדים גדול כבש את מבטינו בחלפינו מול חלון ראוה של חנות הפרחים המינימליסטית בפובורג סן הונרה, או היה זה סידור של מקרונים ורודים בפירמידה גבוהה בפטיסרי בפלאס ואנדום. הורוד הוא השחור החדש, אמרה נערה לעצמה כשמדדה מעיל קשמיר בחנות כל בו יוקרתית בגדה השמאלית. הורוד חייך אלינו מחלונות הראוה ההדורים של מותגי היוקרה וגם מיצירות האומנות בתערוכות המוצגות בעיר. במוזיאונים, קשה למצוא את הצבע הורוד בציורים פלמיים קודרים, אבל דווקא הציירים הפרסים והעותומנים עשו בו שימוש רב.

image-1

pink-1
pink-10

pink-2

pink-16

pink-11

pink-12 pink-3

pink-7

pink-17

האדם המודרני מוצף היום בעומס של אינפורמציה ויזואלית ברמה שאין להשוות אותה לשום תקופה בתולדות האנושות. המהירות שהאינפורמציה החדשה מתיישנת היא כה גבוהה עד שקשה לקלוט ולעבד אותה. ברגע אנחנו מתלהבים ממשהו ורגע אחרי זה הוא נשכח, ותשומת ליבנו חולפת לדבר הבא. האם זה יהיה גורלו של הצבע הורוד שמציף את רחובות פריס?

הצבע הורוד משדר תמימות, רכות. יש שמזהים אותו עם נשיות, בגדי תינוקות או בובות ברבי. אבל בחיבור שלו עם שחור יש איזון ונוכחות אחרת. ורוד נוצר בעירבוב של צבעי אדום ולבן אבל כל אדום מיצר ורוד אחר. בעירבוב עם אדום מג׳נטה נקבל ורוד זוהר שנקרא ורוד פריס, ובערבוב  עם אדום אש נקבל ורוד שטוח. גם המינון של הצבע האדום יספק לנו גוונים שונים כגווני האיפור.

pink-13 pink-5 pink-14 pink-15

הניסיון להשיג גווני ורוד יוצאי דופן הניע לאחרונה מאבקי ענקים בעולם האומנות. הורוד עלה לכותרת כאשר האמן הבריטי סטוארט סאמפל יצר את הפיגמנט 'הורוד ביותר', the pinkest pink, ומכר אותו לאמנים בתנאי שיתחייבו שלא למכור אותו לאניש קאפור, הצייר שרכש את הפטנט על גוון השחור 'השחור ביותר'. כך הצבע הורוד הפך לצבע מחאה נגד זכויות היוצרים באמנות, ונגד אמנים אמידים המונעים בכוח הממון את הגישה לחומרי גלם מצוינים וחדשנים. בתגובה, אניש קאפור לא נשאר חייב, ופירסם באינסטגרם שלו צילום של קופסא מלאה בורוד האסור, ושלח אצבע משולשת ורודה לסאמפל. המרדף אחר הפיגמנט הטהור ביותר לא מוגבל רק לשחור וורוד. כמו שכתבנו כאן, הצייר איב קליין נודע בזכות השימוש בגוון הכחול 'הכחול ביותר', אך הוא לא מנע את השימוש בו על ידי אמנים אחרים.

3web_pink-3_large anish-kapoor-stuart-semple-pinkest-pink-blackest-black-colour_dezeen_sq-411x411

בכל אופן, נדמה שהורוד הוא הצבע המושלם לפתוח איתו את השנה חדשה, במיוחד בסוף השבוע הנוכחי עם הכרזתו של טראמפ על סדר עולמי חדש ולאומני (למרות ענייני השמפניה הורודה שעולים על פני השטח חדשות לבקרים). הורוד, שמשתייך בתרבות המערבית לאופטימיות וקלילות אך גם לזכויות נשים ולשיוויון חברתי, מרגיש פתאום כתגובה מדוייקת.

קרדיט: צילום ועיבוד תמונות :אילנה אפרתי ©

3 תגובות ל-“מסעות פריסאים (3) – החיים בורוד

  1. אילנה ואור אתן מדהימות ,,,,,,ורוד זה הצבע שלי באומנות,פוסט מרתק צילומים מדהימים ,,,,עוקבת אחריכן באדיקות ,,,,,חיבוק

    אהבתי

  2. מאיר ומעצים. מרתק! המון דברים שלא ידעתי….
    לי יש סרט ורוד לעידוד מודעות סרטן שד על דש המעיל האפור צמר שלי. בתגובה אני שומעת הרבה, איזה יופי! מה זה?

    אהבתי

כתיבת תגובה