מסעות במחוזות ההשראה והעיצוב   

השנה ערכנו לא מעט שיחות ומפגשים בנושא השראה. ההשראה היא נושא מסקרן ואקטואלי בעיני רבים ממשתתפי השיח שלנו. אולי האינפלציה בשימוש במונח "עיצוב" גררה איתה גם התלהבות יתרה מהמונח "השראה", שעומד כידוע מאחורי כל עיצוב טוב? אנחנו חיים בעידן העיצוב. דירות מעוצבות, בניינים מעוצבים, בגדים מעוצבים, חפצים מעוצבים, הכל מעוצב. אין סתם כלים או בגדים או דירות פונקציונליות, אולי אפילו חפצים סטנדרטים במובן הטוב הקלאסי והנוח של המילה.

milano (13)

עיצוב הוא מקדם מכירות. עיצוב מייצר מוצרים חדשים הבאים לענות על התשוקה לחידוש ההולכת וגוברת כמעגל קסמים המניע את עצמו. בכל שנה, יותר אנשים רוכשים השכלה בתחומי העיצוב השונים בבתי הספר לעיצוב המשגשגים וגדלים. התופעה הזו נפוצה באופן מאד ויזואלי ומשמעותי במרחב העירוני. כאן אנו נאלצים להתמודד עם אדריכלות יצירתית ושאפתנית יתר על המידה. כל יצירה אדריכלית מבקשת להעפיל על שכנתה, להיות יותר מיוחדת, יותר מעוצבת ויותר חדשנית. נעלם הרצון לכבד את הקיים ולהשתלב במרקם עירוני נעים.

Rem Koolhaas' CCTV building

Rem Koolhaas' CCTV building

אך מהו עיצוב? איך עיצוב 'קורה'? נהוג לומר: כשנחה על היוצר ההשראה. סטודנטים ושוחרי עיצוב מבקשים ממעצבים שיסבירו על תהליכי היצירה וההשראה. היום מאד אופנתי לארגן ביקורים וסיורים מודרכים בבתי מלאכה וסטודיו לעיצוב. כולם נראים מאוהבים בעיצוב וביצירתיות, אך במקרים רבים נזרקות לאוויר מילים גדולות מהחיים ומקורות השראה פומפוזיים ומופרכים.

vitra (13)

milano (10)

יש לנו הרגשה שתהליכי עיצוב ויצירה הם חלק מהחיים. קשה להפריד ולבודד את העיצוב מרצף החיים היומיומיים שלנו. ההשראה לא בדיוק נוחתת מהשמיים. אז איך בכל זאת מגדירים ומבינים עיצוב טוב? לדעתנו, יש בעיצוב טוב זהות, כתב יד ודרך, בגרות מסוימת, קצת צניעות והרבה מחקר.

Loan_MAA-1883.692B

P1430595

ממבט על עבודות שאנו מעריכות ושראויות בעינינו להיקרא "עיצוב טוב", עולה שעיצוב טוב הוא עיצוב שיש לו סיפור טוב, ביצוע איכותי ודרך. כלומר, זהו תהליך המוכיח שדבר נבנה על דבר ומתפתח ממנו אל כיוון עתידי מסוים.

meissen cup_TIF

IW_anello-etrusco_04

באופן מנוגד לתיאורים של חפצים ומוצרים מעוצבים הרווחים במדיה הפופולרית העוסקים בעיצוב, שמנסים לעורר אסוציאציות מפתיעות מעולמות אקזוטיים ורחוקים, אופן הפעולה האמיתי של המעצב הוא סיזיפי ודורש העמקה רבה. כמובן שלא מעניין אף אחד לכתוב כתבה ״חופרת״ מעמיקה המתארת תהליכי עיצוב אמיתיים שקשורים לידע, למחקר, לחשיבה אינטואיטיבית, אסוציאטיבית ואסתטית מורכבת.

kettles yard cambridge (9)

DSC03240

העיצוב אינו נחלתם הבלעדית של מוח מסוים, תרבות מסוימת או מקום מוגדר. לכן, גם ההשראה חסרת גבולות בהגדרתה. משחר ההיסטוריה האדם יצר ועיצב חפצים לשימושו היומיומי, לטקסים, לפולחן דתי, לציד ולאכילה. לא פעם אנו עומדים משתאים מול יופיים הפשוט והמינימליסטי של חפצים ארכיאולוגיים, תכשיטים, אריגים, צלחות וסכינים מהם ניתן ללמוד שעיצוב מוטמע באדם ותמיד היה חלק מתהליכי הביצוע והשכלול של הכלים.

P1170240

P1440483

P1440454

הצורך העכשווי לחדש, להוציא גרסא חדשה לכל דגם ותוכנה, להציע מוצרים משודרגים ומעוצבים יותר, עלול להתיש את העין. ההשראה לעיצוב, וההערכה למוצר עיצובי איכותי, נובעות בעינינו מאותו מבט איטי אל העולם, המקדיש תשומת לב לפרטים הקטנים והמוכרים של חיי היומיום, ולמקומם של החפצים בחיינו.

שנה טובה!

 

תגובה אחת ל-“מסעות במחוזות ההשראה והעיצוב   

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s