מסע אל אמנות הקולאז'

תל אביב, יולי 2016.

מהרגע בו אנו פוקחים את עינינו בבוקר, אנחנו מוקפים בבדים. מאריג הכותנה הפריך שממנו עשוי הסדין, דרך שמיכת הפיקה הקלה שמכסה אותנו, אל הוילון הדקיק המכסה את חלון החדר ומסתיר מעינינו את אורה החד של שמש הקיץ. השבוע ביקרנו בתערוכה במוזיאון תל אביב שמדגישה את המקום המרכזי של הבדים בחיינו. אך האמן, מרסל אודנבך, מצליח לעורר את תשומת ליבנו ליומיומיות שבטקסטיל על ידי הצגתו באופן בלתי צפוי. הוא יצר קולאז'ים גדולי מימדים המציגים חדרי מגורים בורגניים, מזמינים וביתיים. מפות שולחן, וילונות עתירי קפלים, שטיחים ומרבדים ממלאים חלק גדול משטח הקולאז'.

בראיון למגזין dazed, אודנבך הגדיר את הטכניקה שלו, קולאז', כ'נוירוטית'. האמן הגרמני נודע  בזכות עבודות הוידאו שלו, אבל התרשמנו דווקא מעבודות הנייר הקפדניות, הסיזיפיות והחקרניות.  הטכניקה העיקרית בה הוא משתמש מבוססת על נייר,  אך הנושאים שמעסיקים אותו הם לרוב קשורים לטקסטיל.

האופי החומרי של הבד – הקימוט, הקפלים, האריגה – יוצר את תחושת הביתיות המוכרת, המנוגדת לניכור המעיק של העולם החיצוני. אבל מבט קרוב מוכיח שכל הבדים האלו עשויים למעשה מנייר. עבודתו של אודנבך היא מלאכה קפדנית ומדוקדקת של אשליה, היוצרת מראה של בד מקולאז' של ניירות. הוא משתמש בגזירי עיתון צבועים וחתוכים לפי צרכיו כדי ליצור אשליה של בד, של טקסטורה עשירה.

oden_ak_8420

התקרבנו אל אחד הוילונות בקולאז'ים של אודנבך, וילון קלאסי בגווני ירוק. אך מבט קרוב מגלה שהוילון עשוי מצילומים גזורים מעיתון של נשיאי ארצות הברית לשעבר ג'ורג' וו. בוש וביל קלינטון. הפנים המפורסמים של מנהיגי העולם החופשי מסתתרים בוילון הביתי שאמור להפריד בין העולם הנעים והחמים שלנו בבית לבין המרחב הציבורי שבחוץ. הבד כבר אינו בד רק שתי וערב, אריג תמים למראה. זהו מערך שלם של דימויים מטרידים, מאזני כוחות ופוליטיקה בינלאומית.

oden_ak_3909

oden_ak_3909_detail_1

בדים ובגדים מעסיקים את אודנבך לא רק בהקשר של התערוכה המוצגת כעת בתל אביב. הוא יצר סדרה של קולאז'ים צבעוניים המציגים בגדי עבודה, בגדי שופטים ומדים כחולים של פועלים, עשויים גם הם מניירות ומסמכים מצולמים, משוכפלים וחתוכים. שוב הדימוי של הבד משמש את אודנבך לחקור עמוק יותר ולהבין את המשמעות של המובן מאליו, של המראות המוכרים לנו מחיי היומיום. באמצעות הקולאז' הוא מנסה להציג את מארג החיים, העשוי מדימויים בודדים ומנותקים, שנאספו במקרה בעיתונים ובמגזינים. כשאודנבך הופך אותם לבד אחיד, הוא נותן להם משמעות חדשה, ומזמין את הצופה לחשוב מחדש גם על העולם שלו.

ak_11117_ODE_Esläuftundläuftundläuft_framed

התערוכה מוצגת במוזיאון תל אביב עד יום שבת הבא, 16.7.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s