מסע לאנטומיה של הבגדים

פאריז, יוני 2016.

האם הבגד עושה את האדם, או שהאדם עושה את הבגד?

השאלה הזו עומדת במרכז תערוכה חדשה במוזיאון האופנה פאלה גאליירה בפאריז, שבה ביקרנו השבוע (התערוכה מוצגת עד אוקטובר). התערוכה אוספת פריטים שונים ממחסני המוזיאון, ומספרת את הסיפור של האנשים שלבשו אותם. הנושא המרכזי אינו המעצבים, הבדים, הטכניקות או הסגנון אלא דווקא האנשים, והאופן שבו השתמשו בבגדים בעבודה, בחיי היומיום, בתיאטרון או בארמון המלוכה. האופי והזהות של הלובשים מעניקים משמעות לבגד, שאינה בהכרח אותה המשמעות שהעניק לו המעצב.

15. Robe dite 'Seins obus', JP Gaultier A-H 1984-85 © Eric Poitevin

15. Robe dite 'Seins obus', JP Gaultier A-H 1984-85 © Eric Poitevin

14. Robe Duchessse de Windsor, Dior par Marc Bohan 1972 © Eric Poitevin

14. Robe Duchessse de Windsor, Dior par Marc Bohan 1972 © Eric Poitevin

13. Robe Mme de Réty, Balenciaga E. 1968

13. Robe Mme de Réty, Balenciaga E. 1968

12. Robe Audrey Hepburn, Givenchy 1966 © Eric Poitevin

12. Robe Audrey Hepburn, Givenchy 1966 © Eric Poitevin

התערוכה מגוונת מאוד, ובה פריטים שונים ומשונים, החל מהמחוך של מארי אנטואנט, עד לבגד מפואר ומלא פרחים של אריסטוקרט צרפתי שאהב גינון, דרך סינר העבודה של הכובסת ומכנסי הג'ינס של נער השליחויות במאה ה-19. הפריטים מוצגים במרחק נגיעה, וקשה שלא להתפעל מהפרטים הקטנים, הרקמות, הטלאים, התפרים המתוחכמים והיצירתיות העיצובית. אבל המוקד של התערוכה הם האנשים שלבשו את הבגדים. מה נותר מהם, מהאישיות והאופי שלהם, בבגדים מאות שנים לאחר שנלבשו? לא תמיד אוצרי התערוכה בראשות מנהל המוזיאון אוליבייה סאייאר מצליחים לענות על השאלה הזו. התיאורים הלקוניים של הדמויות שלבשו את הבגדים – אודרי הפבורן, או אחות אנונימית במלחמת העולם הראשונה, או אצילה צרפתית בחצר המלך לואי ה-16 – לא מספיקים ליצור רושם מורכב של האנשים, חייהם ואופיים. לכן, הקשר בין הפריטים השונים שהוצגו בתערוכה נותר עמום.

8. Pantalon d'ouvrier © Eric Poitevin-ADAGP 2016 (300)

מכנסי פועלים

11. Robe de mariée Geneviève Page, Dior par YSL 1959 © Eric Poitevin-ADAGP 2016 (300)

שמלת כלה Geneviève Page, Dior par YSL 1959

10. Chapeau-chaussure Gala, Schiaparelli Hiver 1937-38 © Eric Poitevin-ADAGP 2016 (300)

כובע סקיאפרלי 1937

9. Manteau Denise Poiret, P Poiret 1922 © Eric Poitevin-ADAGP 2016 (300)

מעיל של פוארה לאשתו דניז, 1922

7. Cape & Salomés d'Anna Gould © Eric Poitevin-ADAGP 2016 (300)

מעיל ונעלים של אנה גולד

6. Veste Cléo de Mérode © Eric Poitevin-ADAGP 2016 (300)

מעיל קלאו מרוד

5. Robes de noces Mme Gachet, 1868 © Eric Poitevin-ADAGP 2016 (300)

שמלות של גברת גאשה, 1868

4. Habit de forçat © Eric Poitevin-ADAGP 2016 (300)

מעיל אסירים

3. Robe Joséphine, v. 1805 © Eric Poitevin-ADAGP 2016 (300)

שמלה של הקיסרית ג'וזפין 1805

2. Habit Dauphin, v. 1792 © Eric Poitevin-ADAGP 2016 (300)

חליפה של יורש העצר הצרפתי, 1792

1. Gilet Prince de Ligne, v. 1750 © Eric Poitevin-ADAGP 2016 (300)

זקט פרחוני של הנסיך לינייה חובב הגינון 1750

תערוכה דומה שראינו בשנה שעברה במוזיאון העיצוב בלונדון (וכתבנו עליה כאן) עסקה באופן משכנע בקשר בין בגד לכוח. התערוכה סקרה מגוון נשים מרכזיות באמנות, פוליטיקה, עסקים ומחקר, והציגה את הבגדים שהן נוהגות ללבוש. התערוכה לוותה בהסברים מעמיקים, בסרטי וידאו וראיונות עם נשים במוקדי כוח שמתארות את החשיבות של הבגדים ליצירת תדמית ולבניית זהות. ההתמקדות בנשים עכשווית הקלה כמובן על אוצרי התערוכה לחשוף את הקשר שלהן עם הבגדים. תערוכות היסטוריות, כמו זו שבמוזיאון האופנה בפאריז, מבוססות רק על המידע שנותר בארכיונים, ביומנים או באוספים פרטיים. הסיפור המלא של האנשים לובשי הבגדים לא תמיד שורד את תהפוכות ההיסטוריה, ויצירת הקשר בין הבגד החומרי לבין האדם שלבש אותו היא לעיתים משימה בלתי אפשרית.

למרות המגבלות, התערוכה הפריזאית מצליחה לעורר עניין. אפשר לראות אותה כחלק מטרנד ההתנגדות למותגים שמתחזק בעולם האופנה העכשווי. ההתמקדות באנשים ולא במעצבים, במותגים או בסלבריטאים מאפשר להבין את הכוח של הבגד ליצור עולם, שאינו תלוי בפרסום או במיתוג, ויש לו חיים גם הרבה אחרי הטרנד העונתי.

Anatomie_Galliera-9101 ANATOMIE_EPPM_8868 Anatomie_Galliera-8865 Anatomie_Galliera-9034 Anatomie_Galliera-9050 Anatomie_Galliera-9067 Anatomie_Galliera-5104 Anatomie_Galliera-9077

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s