מסעות בפריס

פריס, אוגוסט 2015

החום הגדול חלף וסתיו מוקדם חיכה לנו בפריס. בימים הראשונים של אוגוסט העיר הייתה קרירה ואלגנטית. ניחוחות של גשם באוויר ועלי שלכת ראשונים נושרים אל המדרכות. פריס היא מפלט מרענן מחופי הים הצפופים והחום הלוהט שהיכה הקיץ את ארצות הים התיכון.

למרות שרשמית הקיץ עדיין כאן, אנחנו לבשנו מספר שכבות של בגדי סתיו בגוונים שהתאימו לצבע השמים האפורים וחשבנו שזו תפאורה מושלמת לשיטוט במוזיאונים ובתערוכות.

אילנה

לא החמצנו את התערוכה המצוינת על לה קורבזייה שנסגרה באותם ימים, ועליה נספר לכם השבוע.

P1350025

לציון חמישים למותו של הארכיטקט הנודע אצרו בסנטר פומפידו תערוכה מקיפה על לה קורבזייה בנושא מידת האדם,  measures of man. הדגש היה על מגוון התחומים בהם עסק: כתיבה, רישום, פיסול, ציור, תיכנון מבנים, תכנון אורבני. היום אדם מסוגו מכונה יוצר רב תחומי אבל בזמנו זה היה כל כך טבעי עד שממש לא ברור איך ארכיטקטים של היום מדברים רק על ארכיטקטורה באופן כה צר.

P1350031 P1350035 P1350042 P1350044 P1350030

זה נראה כל כך טבעי ונכון לנוע בחופשיות מתחום לתחום כי הכל סובב את  האדם: הכסא עליו הוא יושב, הריפוד, הבגד שהוא לובש, מידות החדר, הבנין, העיר, הגן. לכן התחושה העולה מהביקור בתערוכה מרגישה טבעית ונכונה: המקור ליצירה הוא האדם וההשראה היא חיי היום יום.

P1350060

התערוכה מדגישה באמצעות שפע עבודות את דמותו של לה קורבזייה כאמן טוטאלי. הוא היה יליד שוייץ אשר אימץ את פריס כבית, ונסע בעולם  עד שסיים את חייו בטביעה בים התיכון לפני חמישים שנה, בשנת 1965. הוא טבע בקרבת בקתת העץ שהייתה ביתו, בגודל 15 מטר מרובע, אותה בנה לחוף הים התיכון בדרום צרפת לפי התאוריה שפיתח בשנת 1943.

P1360004

P1360003

התיאוריה שלו על סקאלת המידות האנושיות המכונה the modulor  הייתה לשיא של הפילוסופיה העיצובית שלו, והוא הקים את ביתו האחרון לפיה.

P1350054

P1350047

אפשר להבין את החדשנות שלו ואת יכולתו לפרוץ דרך חדשה באדריכלות רק בהקשר של האווירה הכללית בתקופתו. אך הרוח החדשה שהציג יחד עם pierre jeanneret בתערוכה הבינלאומית של עיצוב מודרני ואומנות דקורטיבית בשנת 1925 מוכיחה את הרלוונטיות של העיצוב שלו והרעננות של רעיונותיו היום. הסגנון של לה קורבוזייה מזכיר לנו במיוחד את חדרי התצוגה של ויטרה עליהם כתבנו כאן..

esprit nouveau

פבליון  Esprit nouveau

אחד היתרונות הגדולים שלו היה היכולת שלו לבנות מותג, עוד לפני שהמושג היה קיים. הוא הפך למפורסם בזכות הכישרון הטבעי שהיה לו והשימוש הנכון במדיה הרבה לפני שיטות השיווק במדיה החברתית המוכרות לנו מהיום.

P1350051

P1350049

השם ״לה קורבזייה״ היה כינוי אותו אימץ, ואילו שמו המלא היה Charles Edouard Jeanneret כשם משפחתו של שותפו ובן דודו הפחות מפורסם אך המוכשר לא פחות, פייר. הם שיתפו פעולה במשך עשרים שנים עד לניתוק הקשר בתקופת המלחמה כאשר פייר הצטרף למחתרת הצרפתית ואילו לה קורבזייה תמך במשטר ווישי הפרו נאצי. הם חזרו לשתף פעולה אחרי המלחמה בפרויקט בניה אתגרי של העיר Chandigarh שנדיגר, בהודו בחבל פונג'ב.

התחושה שעולה מהביקור בתערוכה היא שלמרות הביקורת שספג במהלך חייו ולמרות דמותו השנויה במחלוקת (אמנותית ופוליטית) לה קורבזייה בנה שפה שיש בה סקרנות ואנושיות ולכן היא נותרה רלוונטית ועכשווית.

כתיבת תגובה