מסע בין תחומי בקמפוס ויטרה

יולי 2015.

הרבה דברים טובים קרו במפעל ויטרה מאז הביקור האחרון שלנו כאן לפני כעשרים שנים.

קמפוס ויטרה שוכן בלב שדות ירוקים, ליד עיירה קטנה ושלווה weil am rhein השוכנת ליד באזל במפגש הגבולות (לשעבר) בין שווייץ, גרמניה וצרפת. בביקורינו הקודם כאן בשנת 1997 ניתן היה לבקר רק בבניין המוזיאון לעיצוב. המבנה, שנחנך בשנת 1989 בתכנונו של הארכיטקט פרנק גרי, היה הבניין הראשון שהוא בנה באירופה. באותה שנה, גרי בנה גם את מפעל ויטרה עצמו, הממוקם בסמיכות למוזיאון.

המוזיאון הוקם על ידי מפעל ויטרה כקרן עצמאית למחקר של עיצוב וארכיטקטורה. בנוסף, המוזיאון נועד לשמש אכסניה לאוסף הרהיטים הפרטי של ויטרה. המבנה בעל שתי הקומות מתפרש על שטח של כ-700 מ״ר ובו מתקיימות תערוכות מתחלפות של  עיצוב ואומנות.

vitra (2)

vitra (4)

vitra (3)

Balancing Tools

Balancing Tools

by Frank Gehry, Vitra Campus, 1989

by Frank Gehry, Vitra Campus, 1989

בניין vitra haus  הוא מבנה חדש יחסית, שנבנה בשנת 2010 בתיכנון משרד האדריכלים Herzog&Meuron. המבנה נראה כמו קרונות אפורים מונחים אחד על השני ויחד מייצרים ערימה כאוטית של צורות המדמות בתים. גג ה"בית" מחופה בזכוכית המכניסה פנימה את השדות הירוקים שמסביב ואת אור היום הרך אל חדרי התצוגה בהם מוצגים אוספי המוצרים והרהיטים שיוצרו ומיוצרים ע״י המפעל היום ובעבר.

vitra (14)

חברת ויטרה הוקמה בשנת 1957 על ידי אריקה ווילי פלבאום fehlbaum . בשנים הראשונות החברה יצרה בעיקר רהיטים אשר עוצבו על ידי צ'ארלס וריי איימס וג׳ורג׳ נלסון. בשנת 1981 שריפה כילתה את רוב מבני המפעל ונוצר צורך בהקמת מבנים חדשים. כך נולד פרויקט ויטרה, קמפוס ענק וירוק שנבנה בהתמדה ומכיל אוסף מרשים של בניינים אשר תוכננו על ידי מיטב הארכיטקטים של המאה העשרים ביניהם פרנק גרי, טאדאו אנדו, ג'ספר מוריסון, זהה חדיד, הרצוג מרון ועוד. הבניינים השונים ״מונחים״ על הדשא  הירוק בהרמוניה מופלאה, ובהם מחלקות המפעל השונות, מחסנים, משרדים, חדרי תצוגה, חדרי כנסים, מוזיאון, חנות, מסעדה, תחנת אוטובוס, תחנת דלק ועוד.

vitra (6)

vitra (11)

vitra (10)

vitra (9)

vitra (13)
vitra (8)

vitra (7)

בעניינו היופי של הרעיון העומד מאחורי הפרויקט הוא שילוב ייחודי ומעורר השראה בין תעשיה, מסחר, ארכיטקטורה, עיצוב, אומנות, איכות ובנוסף ערכים והתייחסות המכבדת את הנוף והסביבה. בנוסף, הקמפוס פותח את החברה אל העולם ומזמין את המבקרים לפעילויות חינוך והעשרה. יפה לראות שכל זה נעשה על ידי חברה עסקית פרטית.

בויטה מאמינים שלחיי היום יום יש פוטנציאל גדול של השראה והנאה אסטטית. בתנועה מתמדת אחורה וקדימה, הם מכבדים את העבר, נהנים מההווה ומשקיעים בעתיד.

מומלץ להזמין סיור ארכיטקטוני בקמפוס  אתר החברה www.vitra.com

 

צילומים: אילנה אפרתי וויטרה.

 

4 תגובות ל-“מסע בין תחומי בקמפוס ויטרה

  1. פינגבק: מסעות בפריס |·

  2. פינגבק: ההצעה   The Proposal | הוזה מִלִים Hallucinating words·

כתיבת תגובה