המסע של טד

השבוע הוזמנתי לדבר בכנס טד רומא, שנערך השנה בנושא הים התיכון. הדוברים בכנס הגיעו מרחבי הים התיכון: מישראל (אני), ספרד, קפריסין, צרפת, איטליה וקרואטיה, וגם ממדינות שקרובות אלינו גיאוגרפית אבל מעולם לא ביקרנו בהן כמו לבנון, מצרים, אלג׳יריה וסוריה. טד הוא ארגון המקיים כנסים ללא מטרות רווח ברחבי העולם. הארגון נולד בשנת 1984 בארצות הברית כדי לשתף רעיונות מעניינים לא פוליטיים ולא מסחריים בקרב קהל רחב ככל שאפשר. ההרצאות הקצרות, שמעבירות מסרים מעניינים באופן ברור וישיר, מושכות מיליוני אנשים בעולם שצופים בהן באינטרנט בערוץ היו-טיוב של טד.

ההרצאות מתקיימות בתאטרון מול קהל צופים והינן מוגבלת בזמן (בין 12 ל-22 דקות, תלוי באיזו ארץ). זה אמנם נראה זמן קצר להרצאה, אבל כשעומדים על הבמה מול אלף איש מגלים שגם עשר דקות נמשכות זמן רב בעיני מרצה לא מקצועי.

ilana efrati tedx

אני השתתפתי בכנס ברומא כמעצבת אופנה, וגם כישראלית. בהרצאה שלי ספרתי על ההיבט האוטוביוגרפי של היצירה שלי, ושל ההשראה ליצור אופנה בישראל מהשפעות האור הבוהק, אקלים המקומי המזרח תיכוני  וגם הארכיטקטורה של בנייני הבאוהאוס בעירי תל אביב.

Efrati_1986-2001.pdf

סיפרתי גם על כפילות החיים בין העיר תל אביב לכפר איטלקי. יצרתי גשר תרבותי בין שני צדי הים התיכון וגיליתי את השפעת היער הים תיכוני כנוף משותף וחוצה גבולות ושפות. היופי הוא בעיני גורם מאחד ומנוע יצירה אישי.

10 3

סיפרתי על השפעות הטבע ובעיקר על היער הים תיכוני. תיארתי את פרויקט צבעית הטקסטיל בעבודת יד באמצעות פיגמנטים מצמחי היער בעונות השנה השונות, על קומפוזיציות צבעוניות ייחודיות שמקפיאות יום בחיי היער הים תיכוני וגם על הפרויקטים החדשים והמסקרנים שאחשוף בעתיד הקרוב.

P1270106

מאחורי הקלעים של הכנס היו מפגשים מעניינים עם אנשים מוכשרים ויצירתיים מארצות שאנחנו בישראל מכירים רק מדיווחי החדשות, ומקטלגים לרוב כנחשלות או מפגרות.

נסמא בושליקיה, מהנדסת כימיה צעירה מאלג׳יריה עובדת על פרויקט ממומן על ידי מחלקת המדינה האמריקאית של הפקת שמנים אתריים מצמחים בתהליך ירוק ללא זיהום סביבתי.

P1270114

אנריקה ארנה מסיציליה מנהלת סטארט אפ להפקת בד חדש מפרי הדר, תוך ניצול פסולת תפוזים מתעשיית המיצים הסיציליאנית ליצירת סיבי הבד. אולינקה ויסטיקה מקרואטיה הקימה את מוזיאון היחסים השבורים, פרויקט נודד שמאגד חפצים שאנשים שלחו כסמל למערכות יחסים שהסתיימו. אנטוניוס וואוליואטיס מיוון סיפר על חלום ילדות להיות אסטרונאוט שהתגשם כשהפך להיות מדען חלל ביוון. למוחמד מאליק מסוריה היה סיפור מעניין על חייו כמדען חוקר בקיימברידג'. הוא הבין שלארבע מאות מיליוני קוראי השפה הערבית יש מעט נגישות למאמרי מדע ברשת האינטרנט ולכן הקים אתר ובו הוא ושלוש מאות מדענים ערבים בעולם מתרגמים בהתנדבות מאמרים מדעיים ומעלים לאתר, שיש לו כבר כמיליון כניסות ביום. הוא מקווה שדרך הנגשת הידע המערבי לדוברי הערבית יפתחו אפשרויות חדשות ויוצרו גשרים בין העולם הערבי למערבי. היו כמובן עוד מרצים רבים ומרגשים, שאפשר לראות באתר של טד רומא.

המסר המשמעותי של הכנס בעיני היה עוצמת האנרגיות החיוביות והתקוות המדבקות שאולי, יחד עם האנשים היצירתיים האלה נחזה יום אחד במזרח תיכון חדש.

עוד על הכנס באתר טד רומא  http://tedxroma.com/2015/

14 תגובות ל-“המסע של טד

  1. מרשים
    הקשבתי גם לראיון שלך ב Ted , אפילו שאני לא מבין מילה באיטלקית, התרשמתי מהראיון הקולח :-). ( המפגש במוזיאון סייע בהבנה.. )
    מקווה שהרבה מפגשים כאלו יתרמו להיכרות והקטנת האיבה עם שכנינו

    אהבתי

  2. פינגבק: עשור של מסעות | מסעות בגארדרובה·

כתיבת תגובה