מסע בחירות

לקראת עונת הבחירות, כאשר רבים מתלבטים איזו 'בחירה' תביא לתוצאה הטובה ביותר, חשבנו מחדש על נושא הבחירות ברווח בין האישי לציבורי. יש ימים בהם אנו מהרהרות על הבחירות שלנו, על הצמתים שחצינו והנתיבים שבחרנו והלכנו בהם, המקומות שנשארנו בהם, ואלו שעזבנו. הזמנים המודרנים מרפדים אותנו באשליה סמיכה של שליטה ובחירה מתוך אין ספור אפשרויות רבות ומגוונות. האם הבחירות שלנו הן בחירות אישיות או קולקטיביות? האם בחירה אישית בימינו זו אשליה? הבטנו מעט סביב וליקטנו דוגמאות העונות יותר על נוחות, עידריות, ואדישות מאשר תשוקה ובחירה אמיתית.

אנו נוהגים ברכב ליסינג שקבלנו מהעבודה, נוח ומשתלם אבל את הבחירה עשה מנהל צי הרכב. עד לא מכבר התעניינו בדגם, בחברה המייצרת, במעצב, בצבע החיצוני. העדפנו אולי מנוע חזק, צבע מטאלי, ואפילו צבע הריפוד היה חשוב.

איזו מכונית תבחרו?

איזו מכונית תבחרו? פאריז 2013

אנו מתלבשים ומדי יום בוחרים מחדש בגדים מן הארון. את ההחלטות השארנו לתעשייה, לקובעי הטרנדים שכבר לפני ארבע עונות החליטו עבורנו איזה צבע ״נעדיף״ הקיץ ולאיזה גזרת מכנסיים ״נשתוקק״ כדי להקל על היצור ושינוע הסחורות מארצות רחוקות.  

בגדי עבודה

בגדי עבודה, פאריז 2013

כשבא לנו לגור במגדל גבוה אנו אפילו לא מהססים ובווודאי לא עוצרים לשאול איך קרה שכולם נוהרים למגדלי המגורים החדשים. הכתבות בעיתונים מספרות על דיירי מגדלי הפאר, או על הצעירים המשתוקקים לדירה מקבלן בעיר בשרון. איך קרה שהעדפות הפרטיות שלנו הפכו לנחלת הכלל?

תל אביב החדשה והישנה

תל אביב החדשה והישנה, ינואר 2013

כאשר משיקים מדי כמה חודשים מכשיר טלפון חדש שונה אך במעט מזה הנמצא  כבר בכיסינו ורק לפני רגע היינו בטוחים שהוא הכי מתקדם  אנו קוראים לזה שדרוג. אנחנו מוצאים את עצמינו מתייצבים בתור כמו כולם כדי לשלם עוד קצת על טכנולוגיה מתקדמת שתאפשר למעסיק שלנו לאתר אותנו  בכל שעה ובכל מקום.

הודו

החופשה האידאלית? מתוך פרסומת של חברת התעופה ההודית, 2009

סוף סוף אנו יוצאים לחופשה. גם פה אנו תמהים איך כולם נוהרים לאותם מקומות שאנחנו ״בחרנו״. האם אלו דילים של סיטונאי תיירות זריזים שמשווקים באגרסיביות ארצות מתפתחות במחירים מפתים? או אולי צורך בסיסי לנסוע לאותם מקומות כמו כולם כדי שיהיה קל יותר להחליף חוויות בפייסבוק ולקבל לייקים למכביר.

בין הבחירה היומיומית לבחירה הפוליטית, כדאי רגע לרעננן את המושג 'בחירה' ולנסות להבין מה המשמעות של הבחירות שלנו, מה משפיע עליהן, מדוע אנחנו רוצים 'לבחור' במה שאחרים בחרו כבר בשבילנו. האדם תמיד התמודד עם שאלת השפעת החברה על חייו: עד כמה האנשים מסביבנו מנתבים את חיינו למסלול מסוים. גם חוסר בחירה היא בחירה – לא להתמודד, לא להחליט, לא להיות מזוהה. אולי אין בכך חדש, ועדיין כדאי לעצוב רגע ולחשוב על הבחירות שלנו, ואולי לקחת מחדש את האחריות לידינו. ומעל הכל, כדאי לבחור. 

4 תגובות ל-“מסע בחירות

  1. כתבה יפה מאד, ואם כל אחד יבין שבידו האחריות, וילך להצביע, אז אולי נצליח לבלום את גוש הימין הפנטי שמוביל אותנו לאבדון!

    אהבתי

  2. הדבר בידי כל אחד מאתנו.אם נבין שרק על ידי לקיחת אחריות נוכל לשנות את החיים בארץ.
    חשוב ללכת לבחור ולעצור את תרחישי האימה.
    נירה

    אהבתי

  3. פינגבק: מסע האופנה לאן? |·

  4. פינגבק: מסעות בימי קורונה 2 | מסעות בגארדרובה·

כתיבת תגובה