מסע אל ערי המסחר (1) – ליבורנו

כמאה שנים אחרי גרוש ספרד ופורטוגל , שליט טוסקנה הנאור, הדוכס הגדול פרדריקו הראשון, הגה רעיון מבריק. הוא ראה את ערי הנמל המתפתחות לחופי איטליה, את ג'נובה וונציה ההופוכת למעצמות מסחריות, ורצה להקים להן מתחרה בטוסקנה. הוא הציע לסוחרי הים התיכון הצעה שקשה לסרב כדי לפתח נמל ימתיכוני מנומנם בעיר רומית עתיקה בשם ליבורנו ובניית מדינת טוסקנה המודרנית. הוא שאף לפתח את הנמל הטבעי ולהפוך אותו לנמל  מסחר מודרני אשר דרכו ניתן יהיה לשווק את מוצרי הטקסטיל שיוצרו בערי טוסקנה כמו פראטו, פירנצה, לוקה, ולייבא סחורות מהמזרח לאירופה צעד מקורי חדשני חריג לשליט קתולי במפנה הרנסנס. כיום ניתן אולי להשוות צעד כזה עם הצעתו של הנשיא אובמה אשר פורסמה לא מכבר, התומכת במתן ויזה לארה״ב למהגרים משקיעים כדי לעודד את הכלכלה האמריקאית.

חגיגת החוקים הליבורננים בית הכנסת בליבורנו בציור מהמאה ה-19

הצעתו נודעה לימים בשם ״החוקים הליבורנניים״ בהם הוצע למהגרים/סוחרים ללא הבדל דת או מוצא להתיישב בליבורנו לפתח את כלכלתה להנות מחופש דת ,עיסוק ומגורים. וכך משנת 1590 ואילך התיישבו בעיר סוחרים מצרים, יהודים,מוסלמים,ארמנים,ספרדים,יוונים,פורטוגזים,אנגלים והולנדים והפכו את ליבורנו לעיר קוסמופוליטית תוססת.

ליבורנו הייתה מרכז יהודי תרבותי חשוב, ולקהילתה היה ארכיון אוטונומי בחסות המדינה.

בארכיון היהודי של ליבורנו

בראיון שקיימנו לא מכבר בארכיון של הקהילה היהודית עם סניור גבריאל בדארידה בן השמונים, נכדו של הרב של ליבורנו ובנו של האינטלקטואל גוידו באדארידה, המשמש מזכיר ארכיון הקהילה העברית בליבורנו ,למדנו על התפתחות הקהילה העברית של העיר. בין ספרי רישומי לידה לספרי מסעות כתובים בכתב יד מסולסל על מצע של קלף  המתעדים את חיי בני הקהילה העתיקה גילינו מידע החושף את שורשי  ההיסטוריה של  אבות אבותינו ממשפחת אפרתי אשר עסקו במסחר בטקסטיל ברחבי הים התיכון ולפני ארבע מאות שנים נענו להצעה, היגרו לליבורנו ולקחו חלק בפתוח העיר המודרנית והקהילה העברית המקומית, לימים מהגדולות באירופה.

מתוך ספר רישום הלידות בארכיון הקהילה היהודית

ישראל אפרתי נולד בליבורנו בשנת 1696, לפי הארכיון של הקהילה היהודית

כתב ידו של הארכיון ברור גם היום, יותר מארבע מאות שנה אחרי הולדתו של תושב העיר ישראל אפרתי

בחלק הבא של סדרת הפוסטים שלנו, העוסקת בערי המסחר הימתיכוניות, נמשיך את המסע בליבורנו ונגלה את 'ונציה' הטוסקנית, שרצתה להפוך לאימפריית מסחר כמו ונציה האדריאטית, ואף הקימה תעלות ברחובותיה כדי לשוט בסירות מפוארות, ממש כמו במקור.

14 תגובות ל-“מסע אל ערי המסחר (1) – ליבורנו

  1. מדהים,
    האם ידוע לכן מנין הגיע לליבורנו? הרבה משפחות יהודיות פורטוגזיות ניצלו את ההזדמנות והגיעו לעיר במאה ה 16.
    לאחרונה ערכתי מחקר על משפחתי והגעתי לליבורנו, הצלחתי לחשוף פרק מעניין שנוגע גם ליהדות ליבורנו. אם אתן מעוניינות אשלח לכם העתק של המחקר.

    אהבתי

  2. פינגבק: איסטנבול – מסע אמביוולנטי |·

  3. פינגבק: מסעות עותמאניים | מסעות בגארדרובה·

    • שלום אייל, שמחנו לקרוא את תגובתך ואת ההיסטוריה של המשפחה. אין בידינו עוד מידע על יהדות ליבורנו, אך שווה לנסות ולבקר בארכיון של הקהילה שם. אולי בית התפוצות או המכון לתרבות איטליה יוכלו לעזור לך ליצור איתם קשר.

      אהבתי

  4. שלום רב
    במשפחתי מצד סבתי סופר שהם היו בליבורנה כמה מאות שנים אך אין תיעוד מסודר
    האם היו בליבורנה משפחת קטורזה ואוזן ?
    והאם אפשר למצוא רישום משנת 1850 בערך באינטרנט לפי שם?

    אהבתי

  5. הכוונה בליבורנו livorno
    לסבתי קראו pia sassya uzan
    סבתי נולדה בטוניס בעיר סוס אך הוריה נולדו בליבורנו
    אני מנסה לחפש את שמות ההורים שלה
    תודה על כל עזרה
    אייל

    אהבתי

  6. שלום לכן. מאוד מעניין אותי לדעת על המחקר שעשיתן ואיך הגעתן למידע. סבתי נולדה בליבורנו והיגרה עם משפחתה לתוניס כשהיתה בחורה . אשמח לתשובה . תודה נורית

    אהבתי

    • הי נורית, המחקר שלנו מורכב ממבמכים משפחתיים וכו…בליבורנו יש ארכיון עם מסמכים היסטוריים של הקהילה היהודית את יכולה לנסות לפנות אליהם, בברכה שנה טובה

      אהבתי

כתיבת תגובה