שנה של מסעות בגארדרובה

מסעות סביב עולם הבדים. איור: אילנה אפרתי

אנו מציינות השבוע שנה להולדת הבלוג 'מסעות בגארדרובה'.

באמתחתינו כחמישים רשימות אשר התפרסמו כאן מדי שבוע. לכאורה ניתן לקרוא את הכתוב כרשמי מסע נעימים וקלילים. אך מעבר לתיאורי ערים, נופים, תערוכות ישנו חוט מקשר איתו אנו אורגות גשרים בין נושאים ורעיונות. במבט רחב מתגלה מסע בעקבות תרבויות הטקסטיל והעיצוב ברחבי העולם, היום ובעבר. אנו מציעות מבט אישי וייחודי על נושא שמוזכר ומסוקר בתקשורת בדרך כלל באופן בנאלי ושטחי. הראינו ש'אופנה' היא דבר רציני, שאינו מסתכם ב'ביקורת קולקציה' בעיתון או במדורי צרכנות. לכן, החלטנו לצאת ולחקור את ההקשרים התרבותיים, ההיסטוריים, הכלכליים, החברתיים והאינטלקטואליים המסתתרים בין ומאחורי הבגדים, כדי להבין טוב יותר את ההווה.

אתם קוראינו הנאמנים ודאי גיליתם את ההקשרים האלו ברשימה על מזג האוויר המקומי המציעה לשקול מחדש את עונות השנה בהתאם לטבע ולא לתכתיבי עולם האופנה המערבי, רעיון שאומץ זה מכבר על ידי חברות מסחריות ישראליות. גם המחשבה המחודשת על מוסד התפירה הבייתית דרך סיפוריהן של לקוחות הסטודיו, שתיארנו פה בקיץ שעבר, מהדהדת בכתבה שקראנו בחודש האחרון על תחיית התפירה הבייתית.

ביקרנו בפאריז, מילאנוונציה ובמזרח הרחוק, שוב בפאריז ולונדון, בליסבון, ים המלח ותל אביב. בחיפושינו אחר חומרי גלם חדשים, לא פנינו לרחוב נחלת בנימין אלא יצאנו למסעות אמיתיים ואינטלקטואליים. מסעותינו הובילו אותנו לא רק אל עולם הבדים, אלא גם אל צבעים נופים וצמחים. כדי לחקור את הקשר בין תרבות, ספרות ובדים, יצאנו למסעות במוזיאונים נחבאים וסיפרנו על עולמה של אז'ני בספרו של בלזק ובעבודתה של לואיז בורז'ואה הרוקמת את סיפור חייה על מפיות בד.

השנה מסעותינו ניסו לא רק להראות לכם מקומות חדשים, אלא גם להציע דרך חדשה, הדרך שלנו, לחשוב על מקומות, חומרים ורעיונות מוכרים, יומיומיים וכמעט נשכחים. רצינו להראות שהדברים המוכרים לנו, האופנה הגלובליזציה, והתעשיה, אינם כה מובנים מאליהם ומשקפים העדפות תרבותיות ופוליטיות מסוימות. נסענו לפינות רחוקות בעולם כדי לספר את סיפורם של סיבי הבדים הטבעיים, הכותנה, הפשתן והצמר, להם היסטוריה ארוכה ומפותלת. גם בעקבות צבעי הבדים נסענו, אל הכחול העמוק ההודי, ואל השחור הקודר של מנזרי אירופה. יצאנו למסע אל החייטים המומחים, שעבודתם הקפדנית מספקת לנו עדיין השראה. אך במסעותינו הרבים לא התרחקנו מן ההווה המסעיר, וכתבנו (בעזרת שליחתנו המיוחדת) על קהיר בעין הסערה, ועל הנשיא לשעבר קצב בבית הכלא.

מסעותינו נועדו להרחיב את שדה הראיה התרבותי שלנו, ולחקור את נקודות המפגש בין תרבויות שונות. אל המסעות מצטרפות התמונות הייחודיות שצילמנו, המעניקות הזדמנות לצאת למסע דרך 'העיניים שלנו'.

אנו בטוחות שהחוט שהתחלנו לטוות יתגלגל ויתארך ואיתו יתפתח דיון מעמיק בנושאים הקרובים לליבנו.

המשיכו לעקוב אחרינו בשנה החדשה, ותהנו מתגליות ורעיונות מפתיעים שנולדו במסעותינו בגארדרובה.

שנה טובה 2012

אילנה אפרתי ואור רוזנבוים

7 תגובות ל-“שנה של מסעות בגארדרובה

1. אני קבלתי את כתובת הבלוג שלכן מדר' יוחאי רוזן ועשירת תודה לו על כך. אני כותבת בלוג בשם "לראות אמנות אחרת" http://www.differentart.org ויש לי הרבה נקודות מפגש ברשומותי עם כל מיני פרטים שכבר הספקתי לקרא כאן. נרשמתי ל'קבלת מינוי', אצלכן ואני סקרנית לראות על מה עוד תכתובנה. תמיד כשקראתי על טקסטיל וכמובן כשדברתי על כך, אהבתי לראות ולהראות כיצד ההיסטוריה נראית ונלמדת דרך או עם הבדים. תודה מרים