למה אנחנו אוהבות צמר? (1)

בגדים עשויים מבדים, ולבדים יש מרקם ומגע. כשבדים שונים נוגעים בנו אנחנו מרגישות את ההבדל. לפעמים ההעדפה שלנו לבגד מסוים נובעת מתחושת נועם אינסטינקטיבית במגע הגוף עם הבד. לעיתים אנשים אומרים לנו שצמר זה מגרד, אך לנו זה נשמע כמו זיכרונות רעים מסוודר גס או מכנסיים נוקשים שנלבשו לפני שנים. הרי "צמר" זה מושג רחב מאוד, האוצר בתוכו מיני איכויות מגוונות. אנחנו מתמקדות בצמר שאנשים מפונקים יודעים לייצר, צמר מעולה, חלקלק ומשובח.

יצאנו עם חברנו פרנצ'סקו לסיור במפעל הבדים של משפחתו בצפון איטליה. פרנצ'סקו הוא בן גאה לשושלת יצרני בדי צמר, מהעתיקות והמכובדות באירופה. רבות החליפות שנולדו בין גלילי הבדים במפעלו. הוא הסביר לנו איך להעריך בדי צמר משובחים, מעבר למבחן המגע האינטואיטיבי והמיידי. איכות חומר הגלם ממנו נארג הבד נמדדת בעובי הסיב. ככל שהסיב דק יותר, כך הבד מעודן וצפוף יותר. עובי, או קוטר הסיב, נמדד במיקרון, ולרוב צמר איכותי נארג מסיבים בקוטר הנמוך מ-17 מיקרון. עם התקדמות הטכנולוגיה, סיבי הצמר שנטווים מזקנקנן של כבשות ניו זילנד נארגים לבדים צפופים יותר. הרי גם צפיפות הסיב לאינטש רבוע של אריג מעידה על טיב הבד. בדי צמר דקים ועמידים נארגים בצפיפות גבוהה, כמו 'סופר 100' או 'סופר 120'. עוד על כך באתר הצמר העולמי.

כמובן שהאיכות הטכנית של בד הצמר היא רק תחילת הדרך אל הבגד המושלם. לאחר שנבחר הבד המיועד, שנארג מסיבים דקיקים בצפיפות גבוהה, הגיעה שעתם של החייטים והמעצבים להראות את יכולותיהם, ולהפוך את הפוטנציאל המבטיח לבגד מחמיא, אהוב ונעים למגע.

פקעת סיבי צמר גולמי

בדי צמר לחליפות, סופר 100

חליפת צמר פס סיכה 1997

מתוך קטלוג אילנה אפרתי 1997

4 תגובות ל-“למה אנחנו אוהבות צמר? (1)

  1. פינגבק: שנה של מסעות בגארדרובה |·

  2. פינגבק: מסע אל החורף בתל אביב |·

  3. פינגבק: מסע עם חוט | מסעות בגארדרובה·

כתיבת תגובה